Corporate blog heeft positieve uitwerking op de reputatie, maar de bedrijven durven nog niet....

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

VODW Marketing heeft een onderzoek laten uitvoeren door Anke Huiskes, studente aan de Universiteit Twente, naar het gebruik van corporate weblogs door bedrijven.
Hoe en waarop beoordelen lezers corporate weblogs?

En in welke mate is deze beoordeling van invloed op de reputatie van het bedrijf?

Uit het onderzoek dat bestaat uit interviews en een online enquête kan geconcludeerd worden dat men (70 procent van de 110 respondenten) overwegend positief gestemd is over corporate blogs.

Hieronder volgt de management summary:

"Beoordeling van corporate weblogs door consumenten"

Het hebben van een corporate blog verdient steeds meer prioriteit bij ondernemingen in Nederland. Veel communicatiemanagers van grote organisaties zien de potentiële impact die blogs kunnen hebben op hun organisatie, blogs winnen namelijk elke dag aan belang en invloed.

Anke Huiskes heeft in opdracht van VODW Marketing (www.vodw.com) met behulp van interviews en een online enquête (N=110) een exploratief onderzoek uitgevoerd naar corporate blogs.

Aspecten die aan bod komen in dit onderzoek zijn het gebruik van corporate weblogs door bedrijven, hoe en waarop lezers corporate weblogs beoordelen, in welke mate deze beoordeling invloed heeft op de reputatie van het bedrijf en welke concrete aanbevelingen er gedaan kunnen worden richting bedrijven die een corporate blog willen lanceren.

Definitie Corporate weblog
De definitie die in dit onderzoek als leidraad fungeert voor de corporate blog is: "Een corporate weblog is een officieel, aan een specifiek bedrijf verbonden weblog. Een bedrijf kan meerdere corporate blogs lanceren, geschreven door verschillende werknemers over verschillende specifieke onderwerpen.
Deze blogs kunnen zowel intern als extern zijn en dienen daarbij vooral als communicatie- en marketingkanaal. De inhoud van de blog betreft informatie over (onderdelen van) de core business van het bedrijf, geschreven met een persoonlijk tintje."

Soorten Corporate Blogs
Gebaseerd op een deskresearch onder bijna 60 verschillende Nederlandse corporate blogs is er een onderscheid gemaakt in drie soorten corporate blogs, te weten:

· De opiniërende blog, waar voornamelijk meningen worden gegeven,
· De informerende blog, waar voornamelijk (zakelijke) informatie wordt gegeven, zonder dat hier de mening van de schrijver duidelijk in naar voren komt en
· De persoonlijke blog, waar veelal geschreven wordt over het persoonlijke leven van de blogger die wel schrijft vanuit zijn/ haar positie als werknemer.

Het is als bedrijf belangrijk te kiezen voor een soort weblog, omdat deze moet passen binnen de positionering van het bedrijf. Een persoonlijke blog hangt samen met een (zeer) informele manier van communiceren, waarbij er minder gefocust wordt op de core business van het bedrijf, de personen achter het bedrijf staan meer centraal.

Bij een opiniërende blog zal een bedrijf vele reacties kunnen verwachten doordat ze scherpe berichten plaatst, maar kan juist daarom ook vele bezoekers verwachten omdat daarmee mensen getriggerd worden om terug te komen. Bij een zakelijke blog gaat het meer om de core business van het bedrijf en kan het bedrijf echt laten zien waarvoor ze staat en waar haar expertise ligt, hierbij is betrouwbaarheid belangrijk, er moeten geen onwaarheden worden verteld.

Mening van lezers over corporate blogs
De mening van lezers over een corporate blog zijn overwegend positief. 70 procent Van de respondenten zegt positief tegenover een corporate blog te staan. In hun ogen zijn bedrijven met een corporate blog consumentgericht doordat ze toegankelijk zijn, gemakkelijk contacten leggen en persoonlijk communiceren.

Bedrijven met corporate weblogs worden gezien als voorlopers en innovators, ze zijn transparant en middels een weblog geven ze inzicht in de bedrijfsvoering/ cultuur. Op die manier bieden ze toegevoegde waarde voor de consument.

Een grote groep respondenten (22 procent) heeft echter niet echt een duidelijke mening, voornamelijk omdat ze te weinig kennis hebben van het corporate weblog fenomeen. 8 procent kijkt minder positief tegen corporate weblogs aan, met name omdat ze vinden dat de kwaliteit in sommige gevallen te wensen overlaat, de informatie behoort namelijk wel nuttig en zinvol te zijn.

Tevens moet duidelijk zijn waarvoor de weblog dient en moet de bron bekend zijn. Betrouwbaarheid en authenticiteit is in de corporate blogwereld een belangrijk begrip.

Reden tot bezoek van corporate blogs

Mensen bezoeken corporate weblogs omdat ze een goede beeldvorming willen krijgen over de werkwijze van het bedrijf en omdat ze het interessant vinden om mee te kunnen praten over nieuwe ideeën en concepten van het bedrijf (65 procent).

Daarnaast omdat ze op die manier op een persoonlijke manier met het bedrijf kunnen communiceren (39 procent). Het gemiddelde cijfer dat de respondenten geven aan een goede corporate blog is een 7.63, de betrouwbaarheid ligt iets lager, namelijk op een 6.97. De respondenten zijn van mening dat bedrijven een corporate blog bezitten omdat ze op een persoonlijke en eenvoudige manier willen communiceren met stakeholders en omdat ze hun reputatie willen verbeteren en kennis willen delen.

Relevante gebruiksaspecten van corporate blogs

De volgende gebruiksaspecten (Du & Wagner, 2005) zijn in het onderzoek op volgorde van prioriteit als belangrijk beoordeeld bij het waarderen van een corporate blog:

· De content op kwantitatief niveau,
· De interfacefactoren,
· De content op kwalitatief niveau,
· De mate van interactie
· De extra blogvalues, zoals RSS, hyperlinks, trackbacks etc.

Invloed van corporate blog op corporate reputatie

De corporate weblog heeft een overwegend positieve invloed op de corporate reputatie. Dit is gemeten met behulp van de Reputation Quotiënt (Fombrun, 2000). Door een goede corporate weblog kan een bedrijf haar expertise showen op meerdere vlakken.

Bovenaan staan de aspecten Vision & Leadership en Products & Services, als derde staat het Emotional Appeal. De Financiële prestatie van het bedrijf staat op nummer vier binnen de aspecten van de Reputatie quotiënt.
De andere twee elementen (Social Responsibility en Workplace & Environment) geven geen significante resultaten met betrekking tot de beoordeling van de blog.

Als we kijken binnen deze aspecten zijn de volgende elementen duidelijk te stimuleren middels een corporate weblog, ze staan in volgorde van relevantie, beginnend met de hoogste relevantie:

· Het bedrijf kan laten zien dat ze innovatief is
· Het bedrijf kan laten zien dat ze inspeelt op kansen in de markt
· Het bedrijf kan laten zien dat ze goede toekomstvisies heeft
· Het bedrijf kan laten zien dat ze expert is op haar vakgebied
· De lezer krijgt meer bewondering voor het bedrijf
· Het bedrijf kan laten zien dat ze hoge kwaliteit van service en producten aanbiedt
· De lezer krijgt meer respect voor het bedrijf
· De Lezer krijgt meer vertrouwen in het bedrijf
· De lezer krijgt een goed gevoel over het bedrijf
· Het bedrijf kan laten zien dat ze groeimogelijkheden heeft

Voor- en nadelen van een corporate blog voor bedrijven

Enkele voordelen voor bedrijven om een corporate blog te starten zijn: een verbetering van de corporate reputatie, het is een goedkoop publicatie medium, het is een laagdrempelige manier om snel feedback te krijgen en een blogger is (nu nog) vernieuwend.

Daarnaast is een blog handig als zoekoptimalisatietool en tevens is het voor bedrijven een goed middel om intern kennis te delen en ideeën te testen die wellicht ingevoerd kunnen gaan worden.
Ook geeft het schrijven van een weblog een enorme boost aan de actualiteit van de kennis van het bedrijf, omdat de bloggers van het bedrijf de weblog regelmatig moeten bijhouden omdat het voldoende nieuwswaarde moet bieden, hiermee kan het bedrijf haar expertise tonen aan de lezers.

Enkele nadelen voor bedrijven om een corporate blog te starten zijn dat blogs zéér arbeidsintensief zijn, de hele wereld kan lezen en reageren, de start moet goed zijn en stoppen kan niet (snel).

Do's en dont's met betrekking tot de corporate blog

Als laatste worden nog kort enkele do's en dont's van corporate blogging opgesomd.

De do's van het bloggen zijn:

· Duidelijk communiceren. Als je als bedrijf besluit dat je met de corporate blog wilt stoppen, kondig dat dan aan en haal de blog offline. Het is niet erg dat je erachter komt dat het niets voor je is, maar laat het weten, communiceer het om de professionaliteit van het bedrijf te waarborgen.
· Nieuwswaarde. Alles wat nieuw is en waarover veel discussie plaatsvindt, is een succes. De postings moeten nieuwswaarde bevatten, het is belangrijk om de concurrent voor te zijn. De weblog moet tevens nieuws- en toegevoegde waarde leveren naast alle andere communicatiemiddelen.
· Focus. Een blog is een bepaald medium dat heel divers wordt gebruikt, om het voor corporate doeleinden te gebruiken is het van belang dat er een belangrijke focus is, voor wie het is en door wie wordt het gebruikt. Denk hierbij ook aan de inhoud, het moet ergens in passen en mee worden genomen in de marketingstrategie.
· Goede schrijfstijl. Er moeten van te voren goede afspraken worden gemaakt wie schrijft, wie beheert, wat de strekking is van de postings en wat de schrijfstijl is. Met dit soort aspecten moet zeer zorgvuldig omgegaan worden. Je moet een weblog gemakkelijk kunnen lezen, het moet toegankelijk geschreven zijn en je moet grote lappen tekst vermijden.
· Behoeftegerichtheid. De lezer van de blog moet centraal staan, er moet behoefte gericht informatie worden verschaft. Waarom zou het publiek op de blog komen, lezers willen zien dat het bedrijf aandacht aan hen besteedt.
· Persoonlijk. Het persoonlijke aspect vinden consumenten belangrijk, het imago wordt er beter van, waardoor ze zelf ook mond tot mond reclame maken richting kennissen en vrienden omdat ze positief tegen het bedrijf aankijken.
· Regelmaat. Als bedrijf creëer je een soort van verwachtingspatroon zodra je begint te bloggen, als mensen weten dat je om de drie dagen post, dan moet je ook wel die druk voelen om daaraan te voldoen.

Dont's van het bloggen zijn:

· Fakebloggen. Het is heel belangrijk dat de webmaster de regie in handen blijft houden, de mate waarin er gemodereerd wordt is relevant, de bron moet betrouwbaar zijn, authenticiteit is een belangrijk begrip binnen de blogwereld.
· Onprofessioneel. Er moeten geen spelfouten en onzorgvuldigheden in de blog staan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie