Copycatchers versus Copychasers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Begin dit jaar : gespecialiseerde webdiensten die nagaan of tekst en beeld dat onder auteursrecht valt elders op het web gebruikt wordt. De volgende generatie is al volop in gebruik: copy-chasers! De west coast startup volgt elke gekopieerd tekst- of beeldfragment van deelnemende bronnen over het wereldwijde web. Inmiddels meer dan 11 miljard woorden en 10 miljoen beelden. Inclusief die van de Daily Mail en het Nederlandse vakblad Computable.

Content wil vrij zijn, maar schrijvers, fotografen en media-ondernemers zitten vervolgens met het probleem dat veel contentgebruikers menen dat vrij hetzelfde is als gratis, en andermans werk zonder verwijzing of vergoeding doorplaatsen. Double gratuit! Ontwikkelaars hebben daarop gereageerd met [i]webspiders[/i] die inbreuk op het auteursrecht opsporen, zoals bijvoorbeeld en .

De volgende generatie webdiensten in dit domein maakt gebruik van code die wordt toegevoegd aan gekopieerde teksten en beelden, om hergebruik actief te volgen. Met kunnen contenteigenaars vrij precies zien wie hun tekst of beeld hergebruikt. Contentgebruikers op hun beurt kunnen een verwijzing naar de bron toevoegen. Dat konden ze natuurlijk altijd al, maar nu wordt de link naar de bron bijgeleverd. De opzet van Tynt Chaser is bovendien zo dat er op den duur een sponsor toegevoegd kan worden, dus het wordt nog spannend om te volgen in welke richting zich dit ontwikkelt.

De ontwikkelaars van Tynt Chaser beweren dat met deze tool beter vast te stellen is welke delen van een website meer user engagement oproepen, maar de vraag is of kopieergedrag een goede maatstaf van betrokkenheid is. Niettemin kan een goeie engagement tool ook interessant zijn voor commerciële sites. Derek Ball van Tynt suggereert bijvoorbeeld dat travel-sites zien dat vooral hotelinformatie veel activiteit veroorzaakt. Op zijn verduidelijkt Ball dat twee tot vijftien procent van alle pageviews tot kopiëren leidt, meestal een onschuldige copy-paste van 130/150 woorden voor eigen gebruik. Omdat gekopieerde content voorzien is van een returnlink, kan hergebruik tot meer traffic naar de bron leiden. Ball beweert dat returnlinks soms goed zijn voor 90% van alle traffic naar de bronpagina's.

Tynt Chaser is nog in beta, dus grote gebruikers testen de mogelijkheden. Vandaar dat er geen namen van uitgevers genoemd worden. Maar bekend is dat de Daily Mail in Engeland gebruik maakt van Chaser, en ook VNU in Nederland experimenteert ermee. Misschien iets voor Molblog?

(afbeelding afkomstig van )

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie