Vorige week werd het boek CoolBrands gepresenteerd. In het boek staat een groot aantal bijdrages (advertorials?) van coole merken, afgewisseld met de visie (en/of reclame voor het eigen bedrijf) van enkele experts. Het is een line-extensie van de CoolBrands verkiezing. Die verkiezing is nog redelijk objectief, het boek lijkt wat meer beinvloed door marketing-, reclame- en pr-potjes...
Vorig jaar leidde het boek (en de verkiezing) tot veel discussie in de markt. Ook 'zusje' Superbrands moest het ontgelden onder andere in het reactieforum van Molblog. In hoeverre hadden merken hun 'coolness' gekocht? Waarom staan enkele winnaars van de verkiezing niet in het boek en waarom staan er merken in het boek die niet eens in de Top 1000 zouden voorkomen van coole merken als je je gezond verstand gebruikt? En in hoeverre krijg je een hogere positie in de verkiezing als je je portemonnee trekt? De conclusie destijds van veel vakbroeders; volledig doorgestoken kaart. Ikzelf dacht destijds iets genuanceerder; de verkiezingen zijn 'echt', aan het boek hangt een luchtje. De bijdrages in het boek waren dan welliswaar niet betaald, maar of je wel even 150 exemplaren wilt afnemen...
Dit jaar heb ik er weinig over gehoord en gelezen. Zelfs de CoolBrands website biedt geen info. Hebben we deze verkiezing allemaal links laten liggen door de vermeende gekleurdheid? Is het niet cool meer om cool te (willen) zijn? Of hebben de initiatiefnemers hun publiciteit niet voor elkaar? Of komt het nog? Of, en dat kan best met dit alles behalve coole weer, heb ik mijn ogen in m'n zak zitten de afgelopen week?
Rest mij de vraag: is cool zijn nog wel cool? Volgens mij zijn merken echt cool als ze vooral niet bezig zijn met cool-zijn. Merken die puurheid en echtheid uitstralen. En vernieuwing, lef en creativiteit laten zien. Zelfspot, transparantie en nuchterheid wordt volgens mij wel ook wel gewaardeerd. Op de dag dat je roept dat je cool bent, game over. Dan word je meteen afgestraft door de blogosphere en de kritische (jonge) consument.
Als ik marketing manager van een 'cool' merk zou zijn, dan zou ik niet in dat CoolBrands boek willen staan... Zelfs niet gratis...
(PS Het boek ziet er schitterend uit, veel mooi beeld. Het is leuk om door te bladeren en zo nu en dan te lezen en het misstaat dus in geen enkele marketing-, reclame- en communicatieboekenkast, dat dan weer wel.)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!