Dat stelt de Consumentenbond. Het plan dat het kabinet vrijdag presenteerde voor de bestrijding van overgewicht is op dat gebied veel te vrijblijvend, aldus de bond. In de nota roept het kabinet de fabrikanten nogmaals op snoepreclames niet meer te richten op kinderen onder de 12. De regering gaat ervan uit dat de branche dat zelf regelt.
'De ministers Klink en Rouvoet stellen in de Nota Overgewicht dat zelfregulering haalbaar is, maar de Consumentenbond denkt daar na jaren onderhandelen anders over. Of de bedrijven moeten overstag, óf er moet alsnog een wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot twaalf jaar', licht de Consumentenbond toe.
De bond wil ook dat er meer actie wordt ondernomen voor de invoering van duidelijke etiketten en voedingslogo's. 'Om de wirwar aan voedingslogo's tegen te gaan en om de consument echt te helpen bij het maken van de gezonde keuze', pleit de bond voor een overkoepelend systeem: het verkeerslichtsysteem. Daarbij krijgen alle producten op de voorkant van de verpakking een 'verkeerslicht', waarmee wordt aangegeven of een product veel of weinig verzadigd vet, suiker en zout bevat.
Zeker nu de levensmiddelenindustrie ervoor pleit om het etiketteren van suiker te staken, moet het kabinet duidelijker stelling nemen, meent de Consumentenbond.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!