Dat programmatic buying ook naar lineaire tv komt, is een kwestie van tijd. RTL Group en dochter SpotX zijn al met programmatic buying voor tv bezig en dat geldt ook voor Smartclip. Sanoma/SBS wil de kijker op meerdere devices volgen en gericht reclameboodschappen sturen. Daarom doet het momenteel een test met addressable tv samen met ING en Mindshare.
Addressable tv moet tv-reclame nog efficiënter en dus effectiever maken. Maar volgens Adformatie-blogger Jim Leeuw is het ten zeerste de vraag of dit inderdaad zo werkt. Immers, de tv-kijker wil juist verrast worden. En neemt die slecht getargete Libresse reclames tijdens het voetbal op de koop toe.
´Vanuit de aard van het medium is televisie bij uitstek geschikt om brand awareness te creëren en het merk. Pas later in de funnel is het belangrijk om mensen te targeten en doelgerichte uitingen op het juiste moment te tonen.
Dankzij adressable tv krijgen we straks alleen nog reclame te zien die aansluit op onze behoeftes. En daarmee schieten adverteerders het doel mijlenver voorbij. ‘Vergaand targeten van tv-reclame wil zeggen dat we grote groepen mensen met latente behoeftes aan hun lot overlaten en verloren zullen zijn als een groep dolende zombies.’
Wat vinden we, heeft Leeuw een punt?
Dinsdag 6 oktober is er een bijeenkomst van MWG en IAB Nederland die over dit onderwerp gaat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!