Fiat Nederland zette een daarom socialemediacampagne in, bedacht door creatief bureau RIDE.
De insteek: de Cult is een luxere versie van de Fiat 500 en daar past best een privéchauffeur bij. Dat werd de #Tweettaxi.
Vier dagen
De Fiat 500 Cult reed vier dagen lang als taxi rond in Amsterdam. Hij was alleen via Twitter te bestellen met hashtag #Tweettaxi. Het creatief bureau zocht op relevante hashtags en zoekwoorden, maakten gebruik van geotargeting.
Hashtags waar op zocht werd, waren bijvoorbeeld #autopech, #lekkeband, #gestolenfiets of #treinfail, #premiere, #vrimibo.
Hier reageerden RIDE realtime op en plande via een DM een taxiritje voor deze twitteraars in.
Resultaten
De promoted account van @FiatNederland kreeg 1 miljoen impressies, had 1.740 volgers (een groei van 50 procent). De promoted trend #winhappyweekend kreeg 2,5 miljoen impressies. De promoted tweets #tweettaxi kreeg 1,8 miljoen impressies, met duizenden retweets, replies, favorites en kliks.
1. Gefaseerde inzet Twitter
Voor deze activatie werd Twitter gefaseerd ingezet. Een eerste stap was het uitlichten van het @fiatnederland-account om zo het volgersaantal laten stijgen met fans en influencers van Fiat.
Na de #tweettaxi campagneperiode van vier dagen zijn er verschillende gesponsorde tweets ingezet om het YouTube #tweettaxi filmpje te promoten die ‘de #happiness filosofie van de Fiat 500 Cult uitdraagt en verder laadt’.
2. Inzet Facebook
De activatie vond plaats binnen Twitter, maar het filmpje is na de campagne ook gepost op Facebook met een totaal bereik van ruim 193.000 en honderden likes, reacties en shares.
3. Inzet YouTube
Op YouTube is het #happy-filmpje dat na afloop is gemaakt ruim 190.000 keer bekeken. Deze views komen voort uit de promoted tweets, facebookposts en de promotie via YouTube zelf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!