Arie Blootsma

Adverteerders vinden hun product doorgaans buitenaards bijzonder.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Dick van der Lecq

Van reclamemakers wordt verwacht flikflakkend mee te gaan in de adoratie voor een nieuwe jojobazeep of poedersoep. Gelukkig is er altijd nog een oude reclametruc: bloot op de motorkap. 

Sex sells. Schilders in de 17e eeuw wisten het al. Vanaf de jaren’70 stond ook reclame er bol van. Als kind was het altijd even opletten als de Fa-mevrouw langs kwam. Of als Ellen ten Damme uit de kleren ging voor Zwitserleven. En vorige week was het weer feest met Arie Boomsma. Eerder poseerde hij bloot voor tijdschrift L’Homo. Nu loopt hij half ontbloot over het water voor frisdrank . Het feest is steeds van korte duur. Werd Arie’s programma ‘Loopt een man over het water’ in 2009 na kritiek uit EO-kringen niet uitgezonden. Deze week lezen we dat Arie’s commercial ‘Loopt een man over het water’ . Arme Arie.

Bloot is uit. Het mega-steigerdoek met Hunkemöller’s bikinimeisje is inmiddels in het Reformatorisch onderwijs. Op de van Suit Supply kwamen bij de codecommissie 144 klachten binnen. Het nekverrekkende Sloggie ‘billboard’ is ingeruild voor een campagne over draagcomfort. En Abercrombie&Fitch stopt met halfnaakte ontvangstcomités.

Maar waarom eigenlijk? Het is niet de wet. Klachten tegen werden afgewezen. Het is niet de emancipatie. Volgens Opzij-journaliste  doen vrouwen van nu niet moeilijk over blootreclames. Het is ook geen gymnofobie, angst voor naakt. Nee, het is de tijdsgeest. Reclame moet iets nuttigs doen. Vonden we vroeger bloot voor een bh al functioneel. Tegenwoordig is het pas functioneel als het een nuttige boodschap uitdraagt. Zo filmde de SP een als metafoor voor uitgeklede thuiszorg. Dove werkt al met schaarsgeklede, echte vrouwen om hun zelfbeeld te verbeteren. En ’s is van nature heel functioneel.

Functioneel bloot saaie boel? De bewijst het tegendeel met haar -campagne. Hierin demonstreert een pornoactrice hoe je testikels op onregelmatigheden controleert. Een hele opluchting. Misschien niet voor de EO maar wel voor reclamemakers. Zij mogen het nuttige nog steeds met het aangename combineren. 

Deze column van Etcetera-directeur Dick van der Lecq staat ook in Het Parool van dit weekend

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie