Forrester voorspelt dat Apple vandaag een wearable zal aankondigen die in 2015 op de markt komt.
Apple zal volgens het marktonderzoeksbureau de wearable-markt dat jaar ook gaan domineren.
Het baseert zich hiervoor op nieuw onderzoek waaruit blijkt dat 25 procent van de volwassen Amerikanen die online actief zijn, volgend jaar van plan zijn een wearable te kopen.
42 procent wil er eentje voor om de pols, als het een nuttig apparaat is van een vertrouwd merk.
Dat is, zo meent Forrester, de reden dat Apple succesvoller zal zijn dat Nike, LG en Samsung op dit moment.
Deze merken lanceerden slechts hun producten, Apple zal zijn vertrouwensband met consumenten gebruiken, net als zijn - volgens Forrester - ongeëvenaarde systeem (‘second-to-none-systeem’).
Maar het is niet zo Apple concurrentieloos zal blijven. Google en Amazon zullen ook succesvol zijn, met dank aan hun bestaande digitale klantrelaties.
Forrester verwacht dat Apple’s aandeel in de verkochte wearables in 2016 dan ook minder dan 50 procent zal bedragen.
Andere merken zullen moeten vechten voor een marktaandeel.
Verlies je niet in de hype
De aankondiging vandaag zal in ieder geval voor een boost in de wearable-markt zorgen. Maar, zo waarschuwt het onderzoeksbureau: zorg ervoor dat je je niet verliest in de hype.
Het is zaak verder te denken dan de wearables en te focussen op de verwachtingen van consumenten: altijd op elk moment instant informatie te hebben, door simpel even snel op de wearable te kijken (of een ander device).
Bedrijven die daar het beste in zijn, hebben een grote voorsprong.
Mobile wallet
Apple zal vandaag waarschijnlijk ook de mobile wallet aankondigen. Forrester stelt de vraag: zal Apple slagen waar andere faalden? Zal het merk de manier waarop we betalen veranderen?
Op deze markt is meer nodig dan een fijne user experience. Apple’s mobile wallet moet echt een aantrekkelijke waardepropositie voor retailers/bedrijven hebben, zoals het verlagen van operationele kosten of het generen van meer omzet. Want zij beslissen uiteindelijk welke betaalsysteem de oorlog wint in de digitalebetalingsoorlog.
Lees ook het blog van Tony de Bree 'Apple doet aanval op inkomsten Nederlandse grootbanken' over de mobiele betaaldiensten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!