Het spookt al even door mijn hoofd, een blog te maken over angst.
Na alle consternatie over het journaalincident, waar een verwarde man zendtijd eiste, is het juiste moment aangebroken.
FEAR: Basisemotie
Angst is de drijver van vrijwel alle gedrag. Wie op de juiste manier deze emotie kan aanwakkeren raakt een gevoelige snaar en kan er z’n voordeel mee doen.
Al geruime tijd krijgt het gevoel van dreiging meer gestalte. Denk aan berichtgeving over liquidatiegolven, Jihadisten, IS maar ook wereldproblemen als smog en ebola.
Toen was daar het journaalincident… het zou toch niet… nu ook hier… Het liep met een sisser af, maar het angstgevoel werd dit keer wel van heel dichtbij aangewakkerd.
FEAR: Ondoordacht ‘mediaplan’
Wat eerste constateringen; heb je aanvullingen dan zijn die welkom in de comments. Angst is een belangrijke factor. Angst maakt deel uit van onze set gedeelde normen en waarden en vormt een sociaal maatschappelijke basis. Het stuurt gedrag waardoor de maatschappij (tot op zeker hoogte) in balans blijft. Het geeft structuur, net zoals veel gezinnen traditiegetrouw nog om 6 uur aan tafel gaan, het geeft houvast. Tarik Z., ‘dader’ van het journaalincident, koos voor een ander (klassiek) ankerpunt: het journaal van 20:00. Dat is op zich een logische keuze, zeker vanuit zijn wellicht vertroebelde blik op de materie. Maar velen inclusief ikzelf vernamen het nieuws via NU.nl of hun social timeline en zetten dan (soms) de tv aan. De aanname dat tv een aanjager is voor je boodschap klopt, maar van een doordacht mediaconcept en moderne mediaconsumptie had Tarik geen kaas gegeten.
De actie ging viral. Global buzz was een feit. Tarik was echter vergeten vorm te geven aan zijn ‘echte boodschap’. Dit resulteerde al snel in spitsvondige grappen en een rondgang van zijn vage dreigement. Als je de aandacht van de media weet te vangen zorg dan dat je kunt doorpakken, logisch.
FEAR: Auto case
Na de terroristische 9/11 (Twin Towers) aanslagen bleek uit marktonderzoek dat het grote publiek in toenemende mate bang was voor ‘de buitenwereld’ en dat bood kans voor automerken. Er lag een kans om auto’s te positioneren als veilig toevluchtsoord. De Hummer was bij uitstek geschikt hiervoor: superioriteit in een gevaarlijke wereld. Zo werd de Hummer een provinciaalse wagen. Hetzelfde geldt voor de meer toegankelijke minder ‘agressieve’ SUV/terreinwagen. Het feit dat de stoelen hoger zitten geven bijvoorbeeld het rustgevende gevoel van macht. Het aandeel van dit type wagens binnen het totaal aantal verkochte wagens steeg naar 20%. Het draait om de illusie van veiligheid. Freedom from fear, even if that freedom is a chimera, sells the thing to us.
FEAR: Inspiratie en marktkans
Fashion is bij uitstek een branche waar latente signalen die naar de oppervlakte ‘borrelen’ vroeg moeten worden opgepakt. O.a. topdesigners hebben daar een voelspriet voor. Consumenten voelen zich onbewust, geleid door basisemoties, aangetrokken tot datgene wat de tijdgeest weerspiegelt. Het onderstaande catwalkbeeld is terug te redeneren naar angst voor smog en ebola.
Na het IS-tumult in België is de verkoop van kogelvrije vesten daar vervijfvoudigd. Het bedrijf Caballero voorziet in casual bullet proof fashion. Kortom, voor wie angst als inspiratiebron durft te zien, komen kansen en markten in beeld.
FEAR: Marketing communication
The most powerful emotion we have isn’t love, it’s fear. Goede communicatie doet iets met je, het activeert je zintuigen. Als je dat doet door in te spelen op angst en dat doortrekt tot het extreme is er sprake van exFEARiential advertising. Het werkt via de adrenalinestoot die zorgt voor directe toegang tot het geheugen, de emotionele intensiteit zou zorgen dat het merk met uitzonderlijk hoge impact binnenkomt. In de onderstaande video meer over deze aanpak inclusief cases.
Conclusie
Het spreekwoord zegt: angst is een slechte raadgever. Dat klopt. Wie zich verdiept in de emotie komt er achter dat angst zeker niet alleen een middel is voor voor wie kwaad in de zin heeft. Angst kan ook fungeren als dankbare raadgever voor wie zijn blikveld niet laat vernauwen, open staat voor de kansen die het biedt en het aandurft dit pad te bewandelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!