Actimel krijgt daarom het Gouden Windei. Dat is de prijs die foodwatch uitreikt aan de grootste misleider onder fabrikanten van levensmiddelen. Consumenten konden stemmen op vijf producten met misleidende marketing. In totaal is er 14.319 keer gestemd op vijf producten, waarvan 5.297 keer op Actimel van Danone. Actimel ontving een meerderheid van 37 procent van de stemmen
Knorr Vie eindigde tweede met 21 procent, Vitamin Water van Heineken was drie met 17 procent. Vierde was Mona Yoki Drink Aardbei met 14 procent en vijfde Active O2 met 10 procent.
Sinds 8 januari onderzocht foodwatch in totaal dertien producten waarbij volgens de organisatie 'duidelijk sprake is van misleidende of verhullende reclame'. Een jury van het Vara-consumentenprogramma Kassa heeft daaruit de vijf grootste misleiders genomineerd. Consumenten konden tussen 8 en 20 mei onder andere via de foodwatch-website hun stem uitbrengen op de vijf misleiders.
In 2009 is door foodwatch Duitsland, de zusterorganisatie van foodwatch Nederland eenzelfde verkiezing georganiseerd, waarbij Actimel ook als winnaar uit de bus gekomen.
Reactie Danone
Danone Nederland meldt vanochtend in een statement het Gouden Windei niet te hebben aangenomen, omdat Danone het oneens is met deze prijs. ´Danone Actimel is namelijk geen gewone yoghurt. Actimel bevat naast de gewone melkzuurbacteriën die in yoghurt zitten ook de exclusieve melkzuurbacterie Lactobacillus caseï DN 114 001. Liefst 26 onafhankelijke wetenschappelijke publicaties met klinische studies hebben aangetoond dat Actimel dankzij deze unieke, goede bacteriën een gunstige invloed heeft op de darmflora. Bovendien genieten wereldwijd dagelijks miljoenen mensen van Danone Actimel. Zij doen dit niet alleen omdat ze het lekker vinden, maar ook omdat ze er baat bij hebben.´
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!