Het Tijdschrift voor Marketing presenteert deze week voor de negende keer de Grote Marketing Enquête. Het is het grootste en langstlopende onderzoek onder marketeers in Nederland.
Waar liggen marketeers dit jaar wakker van?
Opvallend is dat de marketeer weer veel bezorgder is over de economie dan vorig jaar.
In 2007 zag 4 procent van de marketeers een recessie/krimpend budget als een bedreiging, dit jaar stijgt dat rap naar 14 procent. De kredietcrisis en de onzekerheid over economische stabiliteit heeft er ook in marketingland duidelijk ingehakt.
De grootste uitdaging ligt echter nog steeds, net als in voorgaande jaren, in de integratie van internet en e-commerce, van online en offline. 58 procent ziet internet nog steeds als de grootste uitdaging voor marketing.
De verschuiving van marketingbudgetten naar internet gaat nog altijd door; in zo'n 70 procent van de gevallen is er in het lopende boekjaar al sprake geweest van een verschuiving; bij 17 procent was er een forse, bij 51 procent een beperkte verschuiving waarneembaar.
Deze business is nog steeds booming, met een versnelling vanaf 2006. In 2008 is volgens de ondervraagde marketeers circa 26 procent van hun budget bestemd voor online.
Onvoldoende kennis
Marketeers zijn zich er ook pijnlijk van bewust dat hun kennis over de mogelijkheden van internet- en mobiele marketing te wensen over laat.
Slechts vier op de tien marketeers vinden van zichzelf dat zij voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die internet biedt voor de marketingcommunicatie van hun organisatie.
En meestal is het dan gewoon 'voldoende', en niet 'ruim voldoende'.
Circa 30 procent houdt het op iets tussen voldoende en onvoldoende in, terwijl een kwart van de marketeers zichzelf ronduit onvoldoende kennis op dit terrein toedicht.
Daar spreekt dus niet veel zelfvertrouwen uit - zes op de tien zijn twijfelaars.
Veel meer twijfels zijn er nog op het gebied van mobiele marketing. Minder dan één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden op dat terrein als voldoende. Dertig procent houdt het op 'tussen voldoende en onvoldoende in', en iets meer dan de helft erkent zijn eigen manco's op dit terrein.
Slechts één op de vier marketeers verwacht mobiele marketing de komende twee jaar in te gaan zetten in de mediamix.
De gehele Grote Marketing Enquête, die samen met Trendbox en WebAds is uitgevoerd, staat in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Daarin ook meer over de bekendheid van online-exploitanten. Ook de rol van social mediam en YouTube en de helden van marketeers worden onder de loep genomen.
Voor de negende editie werden 403 marketeers ondervraagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!