De sector bankers (economie en retail) van ABN Amro geloven dat het huidige retailklimaat bij uitstek geschikt is voor shop-in-shops. In een sector update stelt de bank zelfs dat deze in de toekomst vaker het straatbeeld zullen bepalen. Maar niet iedere shop-in-shop is een instant-succes. ABN Amro formuleerde vijf focuspunten voor het laten welslagen van een shop-in-shop.
Focuspunt 1: Locatie
De vraag op welke locatie je als winkelier wil zitten, is volgens ABN Amro essentieel. Om een toplocatie te definiëren, wordt vaak geput uit bronnen als het CBS en het Planbureau over de Leefomgeving. Aanvullende informatie kan gewonnen worden door een shop-in-shop in te zetten als vooruitgeschoven verkenner. Bij bewezen succes kan besloten worden om een ‘echt’ filiaal te openen.
Focuspunt 2: Match
Als de shop-in-shop niet matcht met de shop waarin deze is ondergebracht, bestaat het gevaar dat de merkimago’s elkaar verzwakken.
Het succes van een shop-in-shop staat of valt met een goede ‘match’ tussen de bedrijven die onder hetzelfde dak producten verkopen. Anders dreigt het merkimago te verzwakken. Sleutelwoorden die ABN Amro hierbij noemt, zijn identiteit, uitstraling en kernwaarden.
Focuspunt 3: Klantengroepen
Bij de zoektocht naar een partner om een shop-in-shop te vestigen, is het belangrijk om na te denken over welk type klanten je er kunt bereiken. Is dat hetzelfde type klanten die je anders ook al bereikt? Dan doe je het minder goed dan wanneer je nieuwe typen klanten weet te bereiken.
Focuspunt 4: vloerproductiviteit
Stel, de vierkante meters in je winkel worden niet optimaal benut omdat een deel van de omzet naar online is verschoven, dan is het een goede aanvulling om ruimte te bieden aan een shop-in-shop. ABN Amro: ‘Dan sla je twee vliegen in één klap: meer verrassing, meer vloerproductiviteit.’
Focuspunt 5: Afspraken
Open deur misschien, maar bij een shop-in-shop raken partijen afhankelijk van elkaar. Van groot belang dus om goede, passende afspraken te maken, zodat geen van de partijen schade oploopt bij situaties die vooraf niet voorzien waren.
Meer weten? Lees verder bij ABN Amro.
Beeld: shop-in-shop van Siemens bij Coolblue
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!