Ze vertelden het deze week bij Vice Nederland op uitnodiging van de D&AD.
- Mark Chalmers, executive creative director van Vice:
'De manier waarop Banksy zichzelf in de markt heeft weten te zetten tijdens zijn verblijf in New York is bewonderenswaardig. Een maand lang plaatste hij iedere dag een nieuw kunstwerk en werd hij het onderwerp van gesprek op sociale- en nieuwsmedia in New York. Met name de mythe maakt het voor mensen interessant en ongrijpbaar. Niet alleen gebruiken de mensen achter Banksy het merk voor eigen exploitatie, ook maken ze met zijn kunstwerken bepaalde maatschappelijke thema's bespreekbaar.’
- Bart Mol, creative director van DDB & Tribal Amsterdam:
'Sinds de beelden van de eerste mens op de maan werden uitgezonden, bestaan er complottheorieën over de echtheid. In deze video worden die theorieën besproken, maar doordat dit zo goed is verpakt heb je geen moment het idee dat je naar een commercial zit te kijken. Terwijl ze de beelden van toen reconstrueren met het desbetreffende product, laat deze reconstructie tot in de puntjes zien hoe het product werkt. Advertising doesn’t always have to be advertising.’
- Remco Marinus, creative director en partner bij Lemz:
'Bij ons bureau gaat het voornamelijk om het creëren van bewustzijn of verandering. Maar over het algemeen maken wij vooral 'lelijke' dingen. Natuurlijk draait het bij ons vooral om de boodschap, maar wat de nieuwste commercial van Sony laat zien is pure schoonheid. Het raakt je en het geeft je het gevoel van: 'dat wil ik ook'. Dit lukte ze ongeveer vijf jaar geleden al met een commercial voor de Sony Bravia, maar hun laatste commercial evenaart dit gevoel. De meeste mensen hoeven niet eens zo'n tv, die willen het liefste zelf het bos in en spelen met van die ijsbellen. Dit lukt alleen als de uitvoering tot in de kleinste details perfect is afgewerkt.'
- Wesley ter Haar, medeoprichter van MediaMonks:
'In de business waarin wij werken vrees je eigenlijk dagelijks dat een concurrent iets maakt wat zó goed is, dat je daar niet aan kan tippen. Toen wij de 24 uur durende clip van Happy voorbij zagen komen, hadden we dit gevoel. Het succes komt doordat een bizar productieplan, zo vlekkeloos wordt uitgevoerd dat het zelfs gaat behoren tot popcultuur. Happy was en is nog steeds overal.'