Zo verschillen Duitsers, Belgen en Nederlanders van elkaar als ze online shoppen

Plusman, een online label in herenkleding, ‘voor de man met een maatje meer’ keek naar het type klant dat bij dit merk shopt. Verschillen Duitsers, Belgen en Nederlanders van elkaar qua online shoppen?

Plusman, actief op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt keek naar retourzendingen, betaalgedrag en bestelgedrag van zijn klanten. Dit is gedaan over duizenden online bestellingen over de afgelopen jaren uit Nederland, België en Duitsland.

40 procent van pakjes gaat retour in Duitsland

Bijna 40 procent van de bestellingen uit Duitsland komen retour, in Nederland is dat bijna 28 procent en vanuit België gaat het om nog geen 10 procent.

Duitser is thuispasser

Sven Oudgenoeg, directeur van Plusman Nederland: ‘Op zich is het Duitse cijfer hoog, maar als je het bestelgedrag ernaast legt, dan zie je dat de Duitser gerust drie kostuums bestelt in zeven verschillende maten. De bestellingen zijn groter. Dan valt 40 procent retour wel weer mee. Je zou dus kunnen concluderen dat de Duitse klant een thuispasser is’. Qua betaling kiest de Duitser voor de rekening- of Paypalvariant.

Belg is loyaal

De Belgische klant is volgens het online label bescheidener maar doelgerichter. Hij koopt vaak één broek of één overhemd per keer. Maar de Belg is ook loyaler, meent Plusman. ‘We zien in onze analyses dat de Belgische (lees: Vlaamse) klant ook vaker terugkomt voor een nieuwe aankoop. Dat percentage ligt inmiddels al op 50 procent, zegt pr-manager Arnoud Siekmans. Belgen gaan het liefst voor de directe betaling of creditcard.

Nederlander houdt van korting

De Nederlandse klant zit qua bestelgedrag er tussenin; die is ook redelijk loyaal maar varieert de ordergrootte wat vaker. Oudgenoeg: ‘Seizoensinvloeden spelen hier ook zeker in mee en de Nederlandse klant is sneller te porren voor een kortingsactie.’ Nederlanders gebruiken graag iDeal als betalingsmiddel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie