[Door Jan-Willem Wits] Het valt best mee met de teloorgang van het lineaire televisiekijken, mopperde een omroepbaas onlangs, want vorig jaar keken mensen nog net zo lang lineair als het jaar daarvoor. Bijna een uur. Dus de publieke omroep is nog steeds volop relevant, mochten we concluderen.
Gewoon voorbij
Ik moet altijd erg lachen om dergelijke defensieve reflexen bij een smeltende ijsberg. Het is waar. Voor ouderen is de publieke omroep nog volop relevant. Ook wij (veertigers) hebben nog weleens een avond dat we zappend op de bank hangen, al gaat meestal snel de afstandbediening toch naar Netflix of Apple TV. Maar voor de jongeren van nu is lineair televisiekijken voorbij. Minder dan vroeger? Nee, gewoon voorbij.
Huisonderzoek
Als communicatieadviseur moet je natuurlijk de mediatrends bijhouden en het voordeel van kinderen is dat ik dat gewoon thuis kan doen.
Dit weekend wees de jongste (12) of op een supercool evenement: Veed. In april stroomt de Westergasfabriek in Amsterdam vol met duizenden jongeren die hun youtube-idolen willen ontmoeten. Alleen de uberheld, Enzo Knol, ontbreekt maar verder doet iedereen mee.
Je kunt ze in het echt ontmoeten. Het ultieme doel is een selfie. Al zal dat niet bij iedereen lukken, bezweert de organisatie. Je moet even op de site rondkijken en vooral de promovideo zien. Het is een bizar bombardement van berichten van de nieuwe helden. Knap gemaakt maar illustratief welk tempo nodig is om de aandacht van jongeren vast te houden.
(Tekst gaat onder video verder)
Ongelooflijke cijfers
Enzo Knol is nog steeds de grootste en heeft 1.430.000 en nog een paar abonnees, wist mijn zoon te vertellen. Maar ook alle andere toppers zitten dik boven 1 miljoen kijkers. Dat zijn echt ongelooflijke cijfers. Er is geen enkel kinderprogramma van de publieke omroep dat zelfs maar in de buurt komt.
En dat met vlogs die een fractie kosten van de Hilversumse budgetten. Sommige zijn pure meligheid. Maar veel vloggers kiezen voor een eigen niche: games (FIFA op 1) voor jongens of 'beauty' (dixit zoonlief) voor meisjes. Iedere dag op een vast tijdstip een nieuwe aflevering is de code. En de grootsten verdienen er tonnen mee. Youtube is big business en onmisbaar in een moderne communicatiestrategie.
Pikzwarte satire
Dat wil niet zeggen dat de publieke omroep geen enkel programma meer maakt waar jongeren naar kijken. Rundfunk bijvoorbeeld is bij ons thuis ontzettend populair. Pikzwarte satire die speelt op een middelbare school, waar de meest grove racistische en seksistische grappen voorbij komen. Zo over the top politiek incorrect dat je een lach niet kan onderdrukken.
Volledig retro
Maar wanneer ik ze vraag wanneer dat programma wordt uitgezonden, krijg ik glazige blikken terug. Alsof je met je handen over elkaar gaat wachten tot een netcoordinator de goedheid heeft om een nieuwe aflevering uit de antenne te laten komen. Jongeren bepalen zelf wel wanneer ze kijken.
Lineaire televisie (en radio) is voor jongeren volledig retro. En de publieke omroep blijft stug volhouden dat dat wel meevalt. Dat is ook niet zo gek. De belangen zijn te groot om de nieuwe realiteit te erkennen. Er gaan nog steeds tientallen miljoenen euro's subsidie naar Hilversum.
Listige bandbreedte
Het zou vooral voor de STER-inkomsten rampzalig zijn wanneer ook in Hilversum het lineaire kijken dood wordt verklaard. Je ziet mediabureaus en andere belanghebbenden daarom listig met de bandbreedte van de leeftijd schuiven. Door oudere kijkers mee te tellen, hoef je niet te laten zien dat zij de enigen zijn die nog kijken en de jongste generatie geen lineaire reclame meer ziet. Zoals die ook geen papieren krant meer openslaat.
Jan-Willem Wits is communicatie-adviseur bij Words Are Deeds. Hij werkte o.a. bij het Bisdom Utrecht, Verbond van Verzekeraars en KPMG.
Foto: Het programma BOOS van Tim Hofman, razendpopulair onder jongeren en alleen op Youtube te zien
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!