Young Planners Academy: Idealen. Heb ze. Leef ze

Sahel Setorg van DDB Group over haar deelname aan de Young Planners Academy vorige week in Cannes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Sahel Setorg]

Ik heb veel gehoord bij de Young Planners Academy en bij alle poolparties. Iedereen zegt iets anders, maar toch zegt iedereen hetzelfde.

Met idealen bedoelt Jim Stengel, ex-CMO P&G, een hoger doel van een merk of organisatie, dat verder gaat dan het product of de dienst die ze bieden. Het is waarom een merk bestaat en de impact die het wil maken in de wereld. Essentieel is het verbeteren van de kwaliteit van mensenlevens. Pampers verkoopt niet alleen luiers, ze willen bijdragen aan de ontwikkeling van gelukkige en gezonde baby’s. Jim Stengel gaat verder. Hij beweert dat maximale groei en idealen onafscheidelijk verbonden zijn. Wil je maximale groei op lange termijn, dan red je dat alleen als je business wordt gedreven door een ideaal. Zijn onderzoek laat zien hoe de 50 best presterende bedrijven in de wereld de kracht van hun merk benutten om hun concurrenten succesvol te overtreffen. En die kracht, die komt voort uit hun ideaal.

Spencer Baim, Chief Strategic Officer VICE en oprichter VIRTUE, noemt de gedragsverandering die voortvloeit uit ideaalgedreven werken cultuur. Spencer haalt zijn inspiratie uit YouTube comments en mixt dit met zijn gut feeling. En we weten dat culture eats strategy for breakfast. Dit geldt zowel binnen de muren van je bureau als voor daarbuiten. Het uitdragen van je idealen heeft ook aantrekkingskracht op je belangrijkste assets; de juiste mensen.

Morihiko Hasebe (ECD) en Kentaro Kimura (co-CEO) van Hakuhodo noemen toegevoegde waarde creëren voor mensen life design. Reclame evolueert naar een krachtig hulpmiddel bij het maken van een positieve invloed op het leven van mensen. Zij hebben in de nasleep van de tsunami in Japan een huis ontwikkeld dat blijft functioneren wanneer gas, water, elektriciteit en telecommunicatie niet langer beschikbaar is. Onder andere in samenwerking met Nissan.

Gareth Kay, partner Zeus Jones San Francisco, pleit voor ‘making hacks, not ads’. We moeten niet alleen kijken naar de output maar ook naar de outcome. Hebben we mensen geraakt, gedrag veranderd, cultuur gevormd?

Zoals David Droga ook zei: ‘We need to look at shit we produce and do more positive things with it’.

Idealen dus. Heb ze. Leef ze.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie