YIM-winnaars in Cannes: Byron Sharp, VR en feestjes

Een verslag van de Nederlandse winnaars van de YIM Cannes Lions competitie in Cannes.

Drie Omnicom-enthousiastelingen stapten in gezelschap van zo&;n 40 Jonge Honden en RA*W-leden zaterdagochtend 18 juni het zonnige Cannes binnen. Stefan Bothoff en Jorrit van Rooij. winnaars van de YIM Cannes Lions competitie, plus Imke Kuiper.

Voodoo
Jonge Honden en RA*W hadden een uitgebreid en afwisselend programma samengesteld, met het idee om niets voorbij te laten gaan in Cannes. Ook konden elke dag in het Palais vele interessante seminars gevolgd worden. Zo was de zaal vol bij de sessie van professor Byron Sharp, bekend van het boek How Brands Grow. Zijn betoog: merken kunnen groeien door de (mentale en fysieke) beschikbaarheid en door nieuwe prospects aan te spreken. Hiermee is marktpenetratie belangrijker dan retentie of loyaliteit.
Zijn verhaal boeide, maar de discussie na afloop bleef helaas enigszins op de vlakte. De vraag in hoeverre zijn visie haaks staat op de hypertargetingmogelijkheden binnen digital media, werd niet eenduidig beantwoord.

Iggy Pop vergeleek reclamemakers en passant nog met voodoo-priesters:&;You&;ve gotta convince the client that you&;re gonna make it rain - and that if it does rain, it was your doing!&; Geen speld tussen te krijgen.

De sessie tussen David Droga (oprichter van Droga5) en Kevin Plank (oprichter van Under Armour) liet zien dat een goede bureau-klantrelatie kan leiden tot wederzijdse groei. Al gaf Droga ons nog wel mee dat marketeers niet moeten denken dat succes zomaar weer bereikt wordt door hetzelfde trucje opnieuw uit te voeren. Ook geen eye opener, maar wel een zeer interessant gesprek tussen twee inspirerende leiders. Verder kon je in Cannes niet om virtual reality heen. Eens te meer wordt duidelijk dat VR de (advertising)wereld compleet gaat veranderen.


Young Lions competitie
Omdat Jorrit en Stefan de Nederlandse Young in Media Cannes Lions competitie gewonnen hadden, mochten zij in Cannes deelnemen aan de internationale Young Lions mediacompetitie. De opdracht hier was simpel: kom met een Big Idea om meer kinderen in de wereld aan onderwijs te helpen. Spreek daarvoor bedrijven aan en activeer ze. We waren zeer tevreden over het idee, de uitwerking en de presentatie. Nu de jury nog. Helaas resulteerde het idee niet in eremetaal voor Team NL (Team China ging er met de winst vandoor), maar het duo is wel kilo’s aan ervaring en inspiratie rijker.

Wat gebeurde er nog meer?
Het enthousiasme waarmee de Jonge Honden en RA*W-leden de week in Cannes beleefden, had ook z’n werking op de gevestigde orde. Zo was Lode Schaeffer, Creative Director van INDIE, zichtbaar onder de indruk tijdens het rondleiden van de groep jonge reclametalenten langs ingezonden en prijswinnende cases. Heel inspirerend en de cases zorgden voor felle discussies. Daarnaast hadden de Jonge Honden uit protest tegen de dure festivalpassen een eigen budgetfestival georganiseerd. Er waren interessante sprekers zoals Wesley ter Haar, oprichter van MediaMonks, en twee creatieven van Droga5 doneerden hun tijd om vol passie over hun vak te vertellen.  

Oh ja, tussen de sessies, meetings, discussies en cases door, was er elke avond ook nog tijd om een keuze te maken uit vele feestjes en borrels om ‘te netwerken’. Kortom, de week vloog om. Een week waarin we veel nieuwe contacten hebben opgedaan, onwijs geïnspireerd zijn geraakt door de vele internationale cases, toch wel enkele biertjes genuttigd hebben, veel te weinig hebben geslapen en vooral erg hebben genoten.
YIM, RA*W en Jonge Honden, bedankt voor deze onvergetelijke week.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie