WhistlePig: whiskey met een Nederlandse tint

Schotse whisky opgepast, de Amerikanen timmeren aan de weg. Net als een Nederlander.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is een wat duurder whiskeymerk, eigendom van de in New York wonende Nederlandse bankier Wilco Faessen (39) en onder andere Nederlandse investeerder Ronald van Bommel.

Het Financieele Dagblad: ‘In Amerikaanse winkels is amper een fles whiskey van vergelijkbare kwaliteit te vinden die duurder is. Een fles WhistlePig kost 70 dollar.’

Faessen en co begonnen met het opkopen van een partij Canadese whiskey, die ze voor hun merk gebruikten. Die van goede kwaliteit bleek te zijn. Zo plaatste The Wall Street Journal WhistlePig in de top5 van ‘s werelds beste whiskeys en vakblad Wine Enthusiast schreef nog niet eerder zo&;n goede whiskey (‘rye’) te hebben geproefd.

De lange rijpingstijd van whiskey is een reden waarom het lastig is om een whiskeymerk op te zetten. De whiskey van WhistlePig die nu te koop is, is tien jaar geleden geproduceerd.

Het merk is nu te koop bij onder andere The Modern, het restaurant naast museum Moma en de Gramercy Tavern in New York City.

Faessen geeft aan bewust selectief te zijn in waar zijn merk te koop is. Op dit moment is er meer vraag naar WhistlePig  dan ze kunnen leveren.

100.000 flessen

‘We willen met WhistlePig voor opschudding zorgen in de whiskey-markt’, zegt Faessens zakenpartner Bhakta in het FD.

Een van de andere investeerders is Alejandro Santo Domingo, de grootste individuele eigenaar van SABMiller.

WhistlePig heeft naar eigen zeggen winst gemaakt op de jaaromzet in 2013 (7 miljoen dollar) met de verkoop van 100.000 flessen.

Bhaktas boerderij in Vermont (met in modder rollende varkens – een link met de merknaam) moet in de toekomst een proeverij worden.

In Nederland is WhistlePig overigens niet te krijgen.

Bron: Het Financieele Dagblad

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie