Dat bleek uit de bijeenkomst die vanmiddag in Doorn plaatshad en waarbij het Wegener-personeel werd ingelicht over de plannen van de mogelijke nieuwe eigenaar. De Persgroep Nederland wil 'investeren in redactionele kwaliteit, versneld digitaliseren en de bedrijfsvoering versimpelen'.
Op de redacties verdwijnen 154 banen, bij de andere afdelingen gaan nog eens bijna 250 banen verloren. Gisteren werd het getal 300 genoemd, dat zijn er dus fors meer.
Persgroep-topman Christian van Thillo meldde dat de zeven regionale krantentitels dikker worden en een derde katern krijgen. Vanaf het voorjaar zit er in het weekend een magazine bij de krant. Ook digitaal wordt behoorlijk geïnvesteerd: 20 miljoen euro.
Verder komt er één centrale nieuwsdienst in Rotterdam. De vernieuwingen worden in fases doorgevoerd.
De bekendmaking is onder voorbehoud van goedkeuring van de overname door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Verwacht wordt dat de concurrentiewaakhond half januari met een uitspraak komt.
Vanmiddag kwamen De Persgroep en Wegener met een persbericht.
Christian Van Thillo: 'Het is een spannende tijd om in nieuwsmedia actief te zijn, zeker ook lokaal en regionaal. Met deze overname realiseren wij een bedrijf dat nieuws maken heel sterk in de vingers heeft. Maar ook een bedrijf met een goede uitgangspositie om sneller te innoveren. Stilzitten is geen optie. Ons startpunt is investeren in de redactionele kwaliteit, want dat is het bestaansrecht van onze merken. Daarnaast moeten we kijken hoe onze nieuwsproducten slimmer kunnen aansluiten op de veranderende consumentenbehoefte. Randvoorwaarde is dat het bedrijf gezond is en helder georganiseerd. Daarover hebben we goed nagedacht.'
Susan Duinhoven, ceo van Wegener: 'Als twee volwaardige bedrijven in dezelfde markt hebben we natuurlijk veel overlappende ondersteunende activiteiten en dat betekent dat de integratie veel impact heeft op onze teams, zoals wij vandaag hebben toegelicht. De Persgroep is met de ruime ervaring en liefde voor de journalistiek, zeker ook die in de regio, voor Wegener absoluut de juiste eigenaar. Samen kunnen we met toegenomen efficiëntie veel beter reageren en inspelen op de veranderingen in lees- en adverteerdersgedrag. Dat heeft voordeel voor zowel onze lezers als onze adverteerders, die dikkere en afwisselender kranten gaan krijgen en online veel beter zullen worden bediend.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!