Uit het Ad Spend report van Deloitte en IAB Nederland blijkt dat de display advertising budgetten flink zijn gegroeid. De online advertising budgetten zijn in het eerste halfjaar van 2014 16% hoger dan dezelfde periode in 2013. Mobile begint nu echt volwassen te worden en groeide met 72% ten opzichte van 12 maanden geleden. Adformatie vroeg enkele online exploitanten wat zij van deze groei terug zien.
René Zeedijk (MediaScience): 'Tot nu toe was het beeld dat het aanbod van mobiele inventory en de vraag niet overheen kwamen. De vraag liep behoorlijk achter doordat de adverteerder nog zoekende was. De nieuwste Ad Spend Study toont aan dat de omzet in mobile nu 14% is van de totale display omzet. Onze Exchange Barometer toonde al aan dat 15% van de beschikbare impressies op de Exchanges vanuit mobiel komen (smartphone en tablet). De groei is zeker mede te danken aan de lokale partijen in Nederland die mobiel volop zijn gaan omarmen en investeerden in het ontsluiten van inventory voor programmatic buying. De groei van display advertising is nog lang niet klaar. Naast een groeiende economie komt dit doordat steeds vaker attributie modellen aantonen wat de toegevoegde waarde is van display op de andere kanalen en er gelukkig niet alleen meer naar last click wordt gekeken om de conversie toe te wijzen.'
Roel van Eersel (Mocreate): 'We verwachten dit jaar zelfs een verdubbeling. Naast app campagnes, zien we steeds meer mobile display campagnes op het Samsung Mobile Ad Network. Positief is dat tegenwoordig alles doorgemeten wordt, dus ook binnen de mobiele sites en de apps van de adverteerder. Dit geeft grip en vertrouwen, waardoor adverteerders terug komen. De H2 verwachtingen zijn ook positief, je ziet veel meer adverteerders met een mobile presence en deze willen ze vergroten door mobiele campagnes. Een klein deel zal programmatic worden, maar ik verwacht dat door de vele targetting mogelijkheden op mobiel de adverteerder zich graag laat begeleiden door de publisher.'
Keith Ta (Widespace): 'Dat zien we zeker terug. De groei van nieuwe klanten is in de eerste helft van dit jaar is bij ons flink toegenomen, het zijn veelal klanten die de eerste stap op mobile rich media nemen. Wij zien verder dat deze groei verder doorzet in H2. In Q3 zetten wij bijna het dubbele om vergeleken met Q1 dit jaar. Dit komt deels door nieuwe klanten en deels door klanten die tevreden waren over de eerste campagnes en opnieuw boekten. We verwachten dat deze trend door gaat zetten de komende tijd. Wat programmatic betreft dit zit in de lift maar wij merken vanuit media bureaus en adverteerders dat de ideale manier van automated buying, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle interactieve mogelijkheden op mobile, er nog niet is.'
Isua Botman (Targetoo): 'We zien bewustwording wat betreft het standaard toevoegen van mobile aan een campagne. Daarnaast krijgen we de indruk dat adverteerders mobile gewoon een spannende tool vinden, waarmee geëxperimenteerd moet worden. Dit zijn zeker positieve ontwikkelingen, die we terugs zien in onze omzet.'
Friso Hessing (Adfactor): 'Wij zien de groei zeker terug! Wij zitten vooral in native advertising, deze vorm groeit ook absoluut. Wij presteren in de eerste 6 maanden duidelijk beter dan in 2013, de economie trekt aan maar ook dankzij sportevenementen als het WK voetbal, er zijn meer actieve adverteerders met grotere budgetten.Het is geen korte opleving. Ook na de zomer zien wij nu al dat september en oktober ontzettende drukke maanden zijn en worden. Wij verwachten datzelfde voor november en december. Daarnaast zijn we erg blij met de groei van mobile, wij spelen daarop door ontwikkeling van responsive formaten en een samenwerking met mobvious.'