Display advertising, wat is dat? Zo stond ik laatst op een verjaardagfeestje wederom uit te leggen wat voor een werk ik doe. Mijn antwoord: ‘Dat is onder andere een schoenenadvertentie die je ziet op bijvoorbeeld nu.nl, nadat je die eerder hebt bekeken.' ‘Oh die, dat vind ik heel irritant.' ‘Ja, dat snap ik, maar het werkt wel.’ ‘En die cookies hè, moet ik die nou echt accepteren? Dan weten ze toch echt alles van mij? ‘Ja, dat is misschien een vervelende gedachte, maar daardoor zie je hoogstwaarschijnlijk wel voornamelijk advertenties die voor jou relevant zijn.'
Deze vragen zal bijna iedereen bekend voorkomen. Het zijn juist die vragen, die mij leergierig maken. Iedereen is elk moment van de dag online, maar van de marketing- en mediawereld die er achter zit, heeft de gemiddelde consument maar weinig kennis.
Mijn interesse in de marketing- en mediawereld begon drie jaar geleden tijdens een meeloopstage bij Traffic4u Groningen. Ik was meteen enthousiast. Wat een interessant vak; samenwerken met mooie merken en bezig zijn met een combinatie van creativiteit, psychologie en data. Doordat ik voor mijn studie Commerciële Economie, met veel plezier psychologie studeerde, sprak deze combinatie mij des te meer aan. Nu, een aantal jaar later en een online marketing traineeship verder, ben ik nóg leergieriger en enthousiaster.
Ik hoop de vraag ‘Wat is dat?’ op een verjaardagsfeestje dan ook nog vaak te mogen beantwoorden. Met de verwachting dat ook de kennis van de consument over online marketing en media zal toenemen.
Brede online basis kennis
Als eerste online marketing trainee van Traffic4u Amsterdam stond en nu als consultant sta ik elke dag voor een nieuwe uitdaging en leer ik minstens tien nieuwe dingen per dag. Tijdens het traineeship heb ik van alle online kanalen de basis kunnen leren. Van de technische basis van SEO tot het psychologische gedeelte van CRO en van de beginselen van Adwords tot het complexe landschap in de display wereld. En ja, van al die verschillende facetten word ik nog enthousiaster, want er is nog zo veel nieuws te ontdekken. Ik geloof dat een brede basis kennis van de online disciplines essentieel is om een goede online marketeer te worden. Daarentegen zijn we zonder specialisten nergens, want door de dagelijkse veranderingen in de online media, is bijblijven op alle gebieden wel een hele grote uitdaging geworden.
Als ik naar de toekomst kijk, zie ik de uitleg over mijn werk tijdens verjaardagfeestjes veranderen. Door de integratie van online en offline en van branding en performances, blijf ik misschien wel gespecialiseerd in display advertising, maar zal mijn antwoord op de vraag ‘Wat is dat?’ misschien wel veranderen in ‘Dat is de televisiereclame die jij ziet van de schoenen die je eerder online hebt bekeken.'
Eén moederbedrijf
In diezelfde toekomst, zie ik ook de komst van meer ‘Alles onder één dak bureaus”. Zoals Traffic4u in 2014 onderdeel is geworden van IPG Mediabrands, zo verwacht ik dat in de toekomst bijna alle media- en marketingbureaus onderdeel gaan uitmaken van één moederbedrijf.
Op ons kantoor in Amsterdam zit ik met vele broertjes en zusjes van ditzelfde moederbedrijf bij elkaar. Ze hebben allemaal hun eigen kennis en expertise. Ieder met een eigen uitleg van hun werk op een feestje. Ik denk dat dit in de toekomst meer één uitleg wordt. Het principe van alles onder één dak, is naar mijn idee essentieel om de synergie tussen de verschillende disciplines binnen de marketing en media dichter bij elkaar te brengen.
Dat het onderdeel zijn van een moederbedrijf veel kennis bij elkaar brengt ervaar ik elke dag, maar de integratie en deling van deze kennis is een enorme uitdaging. Toch zie ik het gemakkelijk kunnen langs lopen bij een media inkoper, econometrist of designer als een enorme luxe. Het is alsof ik mij bevind in een encyclopedie voor de media en marketing. Waarbij ik altijd een antwoord op mijn vragen vind en we samen relevantere marketing kunnen realiseren.
Ik voorzie dat deze specialisten er in de toekomst nog steeds zullen zijn, maar dat het moederbedrijf een hecht en nauw samenwerkend gezin is geworden.
Inspirerend
Aan de ene kant heb je dus de consumenten die eigenlijk geen idee hebben van online marketing, aan de andere kant de vele enthousiaste specialisten. Beiden inspireren en fascineren mij. Enerzijds om nog meer te leren, anderzijds om nog meer samen te werken. Ik ben er van overtuigd dat door meer samen te werken, er impactvollere campagnes kunnen worden gecreëerd. Zodat ik volgend jaar op hetzelfde feestje met een veel origineler voorbeeld mijn werk kan uitleggen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!