Het grote probleem van de warenhuizen is dat mensen daar twintig jaar geleden spullen konden kopen die nergens anders te krijgen waren. Inmiddels streven de speciaalzaken als Zara en H&M het winkelmagazijn voorbij. Klanten vinden warenhuizen duf en stoffig, zo blijkt uit onderzoeken.
“Consumenten veranderen. Als ze winkelen hoort daar ook een bepaalde emotie bij en bij warenhuizen krijgen ze die niet', aldus warenhuisdeskundige B. Keizer van Capgemini. Merken als Nike, Orange en Hilfiger hebben eigen winkels. “Voorheen waren zulke winkels er alleen ter ondersteuning van het merk, maar tegenwoordig zijn het winstmakers waar klanten ook een stuk merkbeleving ondergaan.'
Die trend is de grootste concurrent van de warenhuizen. Volgens Keizer kunnen grootwinkelbedrijven alleen overleven als ze zich weten te onderscheiden. “Hema is daar een mooi voorbeeld van.”?
Keizer denkt dat alleen warenhuizen die zich weten te onderscheiden, kunnen overleven. “Bij KarstadtQuelle krijgen klanten veel voor weinig. Met deze strategie bevinden ze zich in het midden van de markt. Als het concern nu ergens in zou uitblinken, zoals service of een verrassend assortiment, dan herkent de consument dat en kopen ze wel.' (ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!