Premium

Waarom we niet nog meer apps willen

Tekstberichten komen terug!

Tekst: Robert Heeg

We raken met z’n allen een beetje appmoe. Er zijn er te veel en de nieuwe voegen te weinig toe. Vervelend voor marketeers voor wie apps een onmisbare schakel zijn geworden in hun contentstrategie. Het alternatief komt misschien wel uit een grijs techverleden: het antieke tekstbericht maakt een comeback.  

Niet meer willen betalen

App-ontwerper Touchpress, bekend van veelgeprezen, contentrijke premium-apps als The Elements en The Waste Land, schrapte onlangs 15 educatieve en literaire apps. Het publiek wil volgens het Britse bedrijf niet meer betalen voor apps. Een verhaal dat past in een breder fenomeen: we zijn een beetje appmoe aan het worden. De homescreens van onze pads en phones zitten al tjokvol, knappe ontwerper die zich er nog tussen wurmt met een nieuwe app. Het is vervelend om door al die honderden apps te spitten voordat je kunt gaan winkelen of een hotel boeken.

Dus downloaden we ze niet meer, zijn we de vele updateberichten zat, en betalen we er al helemaal niet meer voor. Bovendien zijn apps aan de productiekant slopend om te bouwen en onderhouden.

Goudkoorts voorbij

Apps leken een tijdlang een onstuitbaar fenomeen. We downloaden er met z’n allen enorme aantallen van. Alleen in Apple’s App Store stond de teller een jaar geleden al op 100 miljard mobiele apps. ‘Maar zoals elke goudkoorts moet er ook een einde komen aan deze’, blogde Ben Schippers (medeoprichter van HappyFunCorp) eerder dit jaar op TechCrunch.

Voor de consument zijn er simpelweg te veel apps. Nieuwe apps bieden te weinig toegevoegde waarde en zijn niet veel beter dan hun voorgangers (behalve waar het sterk dienstgerichte varianten betreft, zoals bankieren of het regelen van je verwarming).

Appadoptie neemt daarom in vlot tempo af.

Focussen op retentiestrategieën

Marktonderzoeker Gartner waarschuwde vorig jaar al dat de mobiele appmarkt verzadigd raakt en dat het gebruik verflauwt. Volgens het rapport moeten app-providers focussen op retentiestrategieën om relevant te blijven op de appmarkt.

Gartner-researchdirecteur Brian Blau: ‘Na acht jaar van zoeken, downloaden en het toepassen van smartphone-apps, is het gebruikersgedrag gerijpt.’ Dat betekent volgens de studie dat de interesse is afgevlakt nu apps meer zijn geïntegreerd in ons dagelijkse gebruik van persoonlijke technologie en in onze online interactie met merken.

Lees: we zijn vastgeroest in ons appgebruik. Het wow-element van een nieuwe app is weg. Blau: ‘Mensen moeten overtuigd worden van de waarde van een app voordat ze deze adopteren en hun gebruikerspatronen op de lange termijn veranderen.’

Hoge eisen

De appmoeheid geldt niet alleen voor gebruikers maar ook voor de makers, aldus Schippers. ‘Het is duidelijk dat iedereen die iets met technologie doet, lijdt aan appmoeheid. Het is alleen maar moeilijker geworden om je app te doen verschillen van miljoenen andere in de App Store. Wie wil mijn app gebruiken?’

Touchpress zei bij het schrappen van de catalogus dat een app een voortdurend commitment vereist, met steeds nieuwe content en features, hoge eisen van Apple en Android, en arbeidsintensieve aanpassingen om alle updates van de besturingssystemen bij te houden. 

Wel jammer

Het is natuurlijk wel jammer voor al die marketeers die net een beetje vertrouwd begonnen te raken met de inzet van apps in hun contentmarketing. Voor velen blijven apps natuurlijk een vaste waarde in de strategie. Maar daarin zijn ze soms ook doorgeschoten, vindt Schippers. ‘De keiharde waarheid is: apps bouwen om het apps bouwen heeft zijn beste tijd gehad.’ De toekomst is volgens hem automatisering gebaseerd op bestaande datasets. Software die iets voor consumenten doet, zoals een vliegticket kopen, waarna Gmail het in je agenda zet en Google Maps de optimale route naar het vliegveld op je kaart zet.

Ouderwets goed

Andere keren juist terug naar het verleden. Volgens Canadian Business Magazine sturen sommige bedrijven gewoon weer ‘minderwaardige’ tekstberichten naar hun klanten. Het zakenblad brengt het voorbeeld van Mike Gozzo. In 2011 startte hij nog een platform voor bedrijven om met weinig technische kennis een app te creëren in minder dan een minuut.

Hoogtijdagen

Het waren de hoogtijdagen van de app-adoptie. Maar al snel besefte Gozzo dat hij bijdroeg aan de appmoeheid. Zijn nieuwe bedrijf, Smooch, moet de ruis van onze over-appte wereld penetreren en bedrijven en klanten weer laten communiceren via de eenvoudigste en meest doeltreffende manier: het tekstbericht. Ivey Business School-professor JP Vergne zegt dat consumenten tekstberichten nog steeds lezen. Studies tonen aan dat we 90 procent ervan zelfs binnen luttele minuten openen. ‘Het is persoonlijker en directer’, zegt Vergne.

Steeds meer bedrijven maken er daarom gebruik van, waaronder tandartsen, hotels en belastingadviseurs. Het Thompson Toronto-hotel stuurt gasten tijdens hun verblijf berichtjes over speciale acties in de bars of restaurants. Texting 2.0 kan volledig worden geïntegreerd binnen de bestaande klantcommunicatie, zoals Facebook of (jawel) apps.

Appverhuizing

De verwachting is dat texting steeds meer terrein gaat winnen op apps. Groei-economieën als China en Brazilië gebruiken tekstdiensten op grote schaal voor het boeken van doktersafspraken of reizen. Een ontwikkeling die zich volgens Canadian Business over de hele wereld zal verspreiden.

Voor de nabije toekomst voorspelt Gartners Blau dat gebruikerspatronen veranderen. ‘Mensen gaan apps dieper in hun dagelijkse levens integreren.’ Er is daarom zeker nog hoop voor apps. Ze kunnen een andere rol gaan spelen op andere plekken. Volgens Gartner verplaatst onze app-interactie zich van smartphone naar wearables.

Appgebruik blijft hoog, maar...

Meer dan zeven van de tien bezitters van fitness-apps, gebruiken die wekelijks of vaker. Bij het onderzoeksbureau geloven ze dat appgebruik weliswaar hoog blijft, maar dat we in de toekomst niet noodzakelijk op méér apps zitten te wachten. En daar moeten app-leveranciers zich volgens de marktonderzoeker zorgen om maken, want naarmate gebruikers meer blasé raken, zal de appindustrie lijden.

Voor al die appvermoeiden is er wel een troost: er is een app voor. Nee echt, de Aviate-app (twee jaar geleden door Yahoo gekocht) veegt alle overbodige apps van je homescreen. Zo, dat ruimt lekker op.

Foto&;s: Pixabay

Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 5

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie