Hoe ouder ze worden hoe meer jongeren weglopen bij Twitter. 22 procent van de jongeren die Twitter hebben gebruikt doet dat nu niet meer. De top-3 redenen: kost te veel tijd (53%), biedt geen ontspanning’ (42%) en er zitten te veel mensen op waar ik niks meer heb’ (23%). Dat stelt Newcom dat in januari 2014 een groot online onderzoek hield onder 1.116 Nederlandse jongeren.
Facebook rules
Facebook blijft het veruit meest gebruikte sociale medium onder jongeren. Vrijwel alle jongeren (930.000) maken gebruik van Facebook, waarvan 745.000 dagelijks. Naarmate ze ouder worden maken ze ook vaker gebruik van Facebook en hechten er meer belang aan. Twitter daalt juist fors in populariteit bij jongeren naarmate ze ouder worden. Niet alleen in aantallen, maar ook in het belang dat aan het sociale medium wordt gehecht. Meer dan de helft van de jongeren die vorig jaar Twitter het belangrijkst vonden, vindt nu Facebook het belangrijkste platform.
Weinig LinkedIn
Na Facebook is YouTube het populairste sociale medium. Het merendeel van de jongeren(854.000) maakt gebruik van Youtube, waarvan 308.000 dagelijks. Daarna volgt Twitter met 500.000 gebruikers, inmiddels op de huid gezeten door Instagram en Snapchat die beide 400.000 gebruikers hebben. Deze media zijn flink gegroeid de laatste jaren, hoewel ook bij deze is te zien dat minder populair worden na het 17de levensjaar. De populariteit van Pinterest neemt daarna juist weer toe, net zoals van LinkedIn, dat slechts door 100.000 jongeren wordt gebruikt. Blijkbaar zijn ze nog niet zo bezig met hun loopbaan, zeker niet op sociale media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!