Waarom Nederland nooit het EK zal winnen

Het merk Nederlands elftal kan bij het oud vuil, het maakt immers geen schijn van kans tegen de strategieën van de concurrenten. Eens in de twee jaar wordt dit gelegenheidsproduct in de schappen gelegd om het op te nemen tegen sterkere producten uit het buitenland. Niemand gelooft er in en dat is ook niet echt moeilijk uit te leggen. Voetbalcoaches kunnen nog wat leren van de marketingklassiekers. Kijk maar naar het succes van Dick Advocaat,

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan de supporters ligt het niet. Volgens een door ING wil één op de vijf Nederlanders een week lang op een dieet van brood en water leven als de titel daarmee werd binnengesleept.

Ooit waren we het bestpresterende product in dit toernooi. Maar de concurrenten hebben ons ingehaald: "Squeezed by new competition, a retreating consumer, and aggressive retailing practices, marketers of second- and third-rank brands are struggling to survive in a business environment where they have fewer resources and less control than ever before", Aldus Adam Morgan in zijn bestseller "".

En daar ligt dan ook de oplossing: we moeten niet denken als een winnaar maar als de nummer twee: "Staying now means, in fact, thinking and behaving like a ."

Dat is ook het succes dat landen als Korea en Trinidad haalden met hun Nederlandse coaches. En zo presteert Dick Advocaat buitengewoon goed met zijn FC Zenit St. Petersburg en ziet het EK met zijn team uit Polen vol vertrouwen tegemoet: "Er is weinig kwaliteitsverschil tussen de landen."

Het vraagt om visie, onderscheidende prestaties en bovenal volharding. Zo lukte het Apple om de bedreiging voor merken te worden die Apple ooit niet eens zagen staan. En zo groeit een Hollands merk als Gsus gestaag door zonder zich te laten intimideren door anderen. Zal ons elftal ooit weer zo Nederlands worden?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie