Vroeger is niet meer

MolBlogger Peter Olsthoorn schreef een stuk over bloggen in het vakblad voor journalisten, De Journalist.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vind het wel aardig en geef het hier integraal weer, want ik kon het op de site van de NVJ nergens vinden.

Peter is met vakantie en kan dus niet reageren.

Het stuk:

Dit is een simpel artikel, in weblogstijl.
Want ons publiek is nog steeds nieuwsgierig, maar heeft geen tijd. Het moet nog chatten, mailen, beetje tv-kijken, het tijdschrift doorbladeren en een krant lezen.

Dat laatste wordt een dure, elitaire bezigheid. De besten overleven, ook de meeste journalisten worden overbodig.

Ze doen niet meer dan overschrijven, zoals de economiecollega van de Volkskrant. Die pikte alleen al in 2005 twintig berichten van internet, belde soms de bron even, en plaatste er zijn eigen naam boven.

Goed, dan nu de pecunia. Ik mag 500 woorden schrijven en krijg dan 207 euro. Goede betaling zal blijven, maar voor een geringer deel van ons. De tv-markt geeft het voorbeeld: steeds grotere kloven tussen de besten en hun slippendragers.

Hilversum krijgt daar subsidie voor. Ouderwets, mediumgebonden subsidie. Verschaf het dan ook aan drukwerk en websites die het goed voor hebben met de publieke zaak.
Terug naar de vrije markt. Microsoft heeft nu één miljoen eigen publicaties, waarvan een klein deel openbaar. Weblog.nl van Ilse Media heeft 150.000 dagboekschrijvers.

De meesten schrijven alleen voor hun moeder, nichtje Karin en ome Wim. Maar het slokt wel hun mediatijd op.

Een deel, ook van Ilse en Microsoft, en de vrije jongens als GeenStijl, vormt attractiever weblogs. Die trekken (tien)duizenden bezoekers. Ze bedruipen zich met advertenties, of dat gaat weldra gebeuren.

Uitgevers, zoals Blogo.nl en JouwMedia. nl, storten zich op de beste weblogs. Ze geven makers 30 procent van de advertentie-inkomsten. 'We hebben nog niets hoeven te betalen want de drempel ligt bij
100 euro. De opbouw van het netwerk heeft tijd nodig', zegt Nick van Leeuwen, voorheen uitgever bij IDG in Haarlem.

Een uitzondering is het JouwMedia.nlnetwerk MyTomTomGo.com . De beheerder is Bart De Groote, een 27-jarige student criminologie te Gent: 'Het kost me zo'n anderhalf uur per dag schrijven, plus het forum bewaken dat ze proper met elkaar omgaan.' De inkomsten? '150 euro per maand nu, uit Google Ads.'

Nog een voorbeeld: Emerce van VNU. Die publiceert koppen van gelieerde weblogs op haar drukbezochte Emerce.nl. De makers krijgen een derde tot de helft van de inkomsten uit advertenties. Het is, tot nu toe, kruimelwerk. Maar met een stijgende lijn.
Maar het gaat niet enkel om geld. Aandacht is voor amateurs vaak een nog aantrekkelijker betaalmiddel. Voor ons professionals is dat niet genoeg, wij moeten ervan eten.

Voor andere vakweblogs werken freelancers soms voor maar 15 euro per bericht. Nabellen loont niet meer. 'Vroeger' brachten die berichten 100 gulden per stuk op. Maar vroeger is niet meer. Ik
lees de reactie van Kees Schaepman op het publiceren van foto's van lezers door AD/Utrechts Nieuwsblad.

Hakken in het zand, de NVJ-voorzitter, met een knorrige verdediging. Het lijkt wel een
platenbaas die reageert op muziekruil van Kazaa.

Zo zuur moet het niet. Hoe dan wel?
Meegaan met de vernieuwingen, niet afkeuren maar wel schiften en enthousiast blijven over ons mooie vak. En ondertussen nog betere journalistiek gaan maken.

Want anderen, amateurs, kunnen het ook, en laten zich betalen met aandacht. Misschien moeten wij journalisten commercieel gestuurd werk gaan doen en is een groot deel van ons straks enkel nog werkelijk vrij op zijn eigen weblog. Hoe dan ook, Schaepman, recht je rug, geen zure reacties om je leden te paaien. We moeten mee... .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie