‘Volkskrant Select app nieuwsbrekend?’ (app recensie)

Deze week is de 'Volkskrant Select' app uitgebracht. Lezers kunnen 's avonds alvast artikelen van de Volkskrant van morgen lezen. Om 22.00 uur ’s avonds staan tien interessante artikelen klaar uit de krant van morgen, persoonlijk geselecteerd door de hoofdredactie. De ‘Volkskrant Select’ app is de start van van een reeks Persgroep vernieuwingen op gebied van contentstrategie die dit jaar bij de Volkskrant plaatsvinden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

MobileMarketing.nl heeft aan diverse media- en marketing specialisten gevraagd om de nieuwe app onder de loep te nemen.

Vincent Andriessen (Chef Digitaal van Het Financieel Dagblad): “V Select is de nieuwe app van de Volkskrant. De app is vergelijkbaar met FD7, het dagelijkse product dat het FD al sinds december zijn abonnees aanbiedt. Waar V Select dagelijks om 22.00 uur tien artikelen brengt uit de krant van de volgende dag, biedt FD7 dagelijks om 20:30 uur zeven artikelen uit de krant aan. V Select is mooi vormgegeven en biedt een prettige leeservaring. In de eerste versie zaten echter wel een paar bugs zodat ik woensdag toch nog alle artikelen kon lezen en donderdag opeens juist geen enkel artikel meer mocht bekijken. Nadat Volkskrant-eigenaar De Persgroep een tijdlang weinig oog voor digitaal had, lijkt het bedrijf de moderne mens nu eindelijk wel serieus te nemen. Dat valt uiteraard alleen maar te prijzen. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de andere initiatieven die nog zullen volgen. Het FD zit uiteraard ook niet stil in 2014 en zal binnenkort volgen met een nieuwe responsive website waarbij de informatiebehoefte van de gebruiker centraal zal staan.”

Edwin de Groot (Marketing & Communicatie Manager van NRC Media): “In deze interessante tijden om in een snel veranderende nieuwsvraag van consumenten te voorzien is het consistent ontwikkelen van nieuwe producten voor bestaande en nieuwe doelgroepen een voorwaarde. De applicatie ziet er fraai uit en bedient eenvoudig. Voor abonnees is deze app gratis, voor niet abonnees is de prijs van€ 1,79 per week ook  netjes. Interessante keuze is het tijdstip dat de artikelen worden gepubliceerd. Ik ben benieuwd of dit ook de dag erna nog voor extra attentiewaarde zorgt en of de lezers inderdaad behoefte blijken te hebben aan een exclusieve preview. Mooi product!”

Stephan Fellinger (bestuursvoorzitter SpinAwards):  “Een eerste indruk is belangrijk in het leven. Daar gaat het al mis tussen. Als trouwe abonnee lukt het mij niet om in te loggen.  Irritatie, is dat mijn beloning als trouwe abonnee?  Wat ik nooit heb begrepen bij kranten, waarom je als vaste lezer zo weinig betrokken wordt bij de promotie van “jouw krant”. Hoe vaak heb ik wel niet als abonnee via Twitter promotie gemaakt voor mooi artikelen in “mijn Volkskrant”. Nooit sprak iemand mij aan vanuit de Volkskrant, over mijn enthousiaste Tweets. Als middel om je vaste abonnees actief de inhoud van hun  Volkskrant te laten promoten,lijkt me perfect. Laat vaste klanten delen, om niet abonnees te laten proeven wat voor mooie verhalen je maakt. Als kiosk waar je als niet  abonnee moet betalen voor Volkskrant Mini, dat zie ik minder zitten. Blijft toch alsof je 2 pagina&;s uit krant scheurt en deze verkoopt voor 1.79 euro per week. Mensen van de Volkskrant, jullie maken een fijne krant, maar dit moet echt beter op digitaal gebied.”

Minco de Boer (Founder Adtractus): “Een zeer positieve ontwikkeling! De Persgroep laat hiermee zien dat uitgevers moeten en kunnen innoveren door bestaande assets en competenties op vernieuwende wijze in te zetten. Dat is prijzenswaardig en stimuleert branchegenoten om in actie te komen. Kortom, dit is het marktleider gedrag dat de uitgeef branche hard nodig heeft. De Volkskrant Select app ziet er visueel goed uit en de user experience is voldoende intuïtief. De onderliggende gebruikers acquisitie- en retentie tactieken zouden in functioneel opzicht wat agressiever uitgenut kunnen worden door optimaal gebruik te maken van profiling, van de gegenereerde contactmomenten, en van de verlenging van die contactmomenten middels aanpalende (sociale) kanalen en de beschikbare activatie mechanismen. Wat voor de gebruiker niet zichtbaar zal zijn is de mogelijke executie van verschillende varianten op factoren als pricing en packaging van het product middels realtime testing- en optimalisatie scenario&;s - ik hoop dat dit het geval is. Een definitief oordeel over het commercieel en financieel succes zal later komen, echter wat niemand De Persgroep nu al niet meer kan ontnemen zijn de learnings die middels deze interessante innovatie ongetwijfeld tot stand zullen komen. Ik zal de doorontwikkeling van de Volkskrant Select app met belangstelling volgen.”

Jeroen de Baker (co-founder Lab1111): “Volkskrant Select is een serieuze poging om de content van de krant op een andere manier te vermarketen. Spannend wordt of het voldoet aan een (latente) behoefte van consumenten en of ze bereid zijn hier voor te betalen. Het gehanteerde freemium model ligt voor de hand. Een gratis app met beperkte content en daarna een in-app purchase als de gebruiker meer wil. Goed over nagedacht. Mooi gemaakt. Hoop voor Persgroep dat het een succes wordt.“

Henk de Hooge (Founder Dutchcowboys): “Het is goed dat de Volkskrant experimenteert met nieuwe abonnementsvormen. Of dit de juiste wijze is denk ik uiteindelijk ook niet. Waar traditionele media mee blijft worstelen is dat zij zelf weer kiezen wat jij als lezer voorgeschoteld krijgt door de hoofdredactie. Laat de lezer zelf kiezen, dat past veel meer in het huidige tijdsbeeld. De moeilijkheid blijft om met echt nieuws te komen en geen nieuws wat we al om 19:30 op de nieuwszenders hebben gezien. “Privégesprek diplomaat VS belandt op YouTube: &;Fuck the EU&;” versus “Sven Kramer wint Olympisch goud.”  Als uitgever zullen ze de grenzen moeten opzoeken, een app is slechts een middel en dan nog niet eens de beste. Laat ze leren van dit experiment en hopelijk komt daar dan weer iets beters uit.”

Gerben Bosch (Founder Allerdaags): “Dat de Volkskrant iets (anders) moet doen, dat is al jaren duidelijk en daar zijn ze ook al jaren mee aan het worstelen. De vraag rijst: ‘zou ik elke dag deze app gebruiken?’. Mijn criteria zijn eigenlijk heel plat (net als de meeste app gebruikers). Ziet het er lekker uit? Doet hij het? Heb ik er wat aan? Ik zie deze app als een startpunt. Er zitten goede dingen in die de app tot een succes kunnen maken. Allereerst de content. Een selectie mooie artikelen, net genoeg om een poosje bij te ontspannen. Ander zaken als lettergrootte aanpassen, nachtleesstand, een favorieten lijstje, gerelateerde artikelen, vergroten het gebruiksgemak. Maar er zijn ook een paar mogelijk dodelijke tekortkomingen. De twee grote kritiekpunten gaan over de eerste twee criteria: ziet het er lekker uit? doet hij het?. Ik vind de vormgeving wat saai, dit mag wel wat spannender. Zo is de typografie is nu te weinig aanwezig om echt lekker het Volkskrant gevoel over te brengen. Een groter probleem is de navigatie. Ik raak snel de weg kwijt als ik aan het bladeren ben door de artikelen. De geboden navigatie bovenin is soms inconsistent (een terugknop waar ik een sluitknop verwacht) en knoppen reageren traag. Dit zijn kleine ergernissen die dodelijk voor de gebruikerservaring kunnen zijn. Kortom, ik geloof in de strategie, maar de tijd moet uitwijzen of er echt markt voor is. Dat de Volkskrant goede artikelen kan leveren, dat geloof ik wel. Het concept van Volkskrant Select is echter compleet afhankelijk van de app, en daar heb ik voor nu nog mijn vraagtekens bij. De app is te voorzichtig vormgegeven en werkt nog niet soepel (zowel technisch als de interface). Ik hoop van harte dat er stevig doorontwikkeld wordt en dit niet als eindproduct gezien wordt. Ik zie dit initiatief graag slagen.”

 

Credits V-Select app:

App ontwikelling:

Design:

 

De grootste iOS website van Nederland iCulture heeft de V-Select app ook onder de loep genomen.  

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie