Arjan Kapteijns van ProjectX liet vorige week weten dat hij de nieuwe ceo van Saatchi&Saatchi in Nederland wordt.
Van marketinginnovatie-advies naar marketingcommunicatie-advies. Arjan werkte eerder al bij DMB&B in hun goede jaren.
We stelden de columnist van het Tijdschrift voor Marketing vijf vragen. En hij gaf antwoord.
1.Waarom projectx nu in de steek gelaten? Was toch ook heel erg jouw kind?
‘Zeker weten. Fantastisch mooie tijd gehad. Van de eerste tot en met de laatste dag.
Maar na 9 jaar toe aan een nieuwe uitdaging.’
2.: Wat is de opgave bij Saatchi? Leeft het bureau nog? Hoor er niet zo veel meer over...
‘De focus van Saatchi & Saatchi is: to fill the World with Lovemarks.
De belangrijkste opgave is altijd, maar zeker in deze tijd, het ontwikkelen en perfect uitvoeren van creatieve en commerciële ideeën die meerwaarde en dus business genereren voor cliënten; met perfecte service en voor een goede prijs. En vervolgens ervoor zorgen dat ook nieuwe cliënten hiervoor Saatchi & Saatchi weten te vinden.
‘Saatchi & Saatchi heeft recent nog Duvel gewonnen. Nieuwe multi media 360graden campagnes voor Nutricia en Wagner Pizza gemaakt. Is actief in een aantal pitches. Heeft in de afgelopen drie maanden twee keer achter elkaar in Best Ads of the World gestaan voor Novartis (met werk ontwikkeld voor de Zwitserse markt) en voor Time Out Amsterdam. In Cannes Bronzen Leeuw gewonnen voor Stichting Geheim Geweld. En een Bronzen Effie voor Ariel.’
3.Je zat de laatste jaren in strategisch marketingadvies. Nu weer terug naar reclame, of: marketingcommunicatie. Waarom is dat leuk?
‘Ondanks de versnippering in de markt is het ‘reclamebureau’ in veel gevallen nog steeds een belangrijke zo niet de belangrijkste commerciële partner van het merk. Reclamebureaus hebben de afgelopen jaren niet stil gestaan, werken tegenwoordig media neutraal, interactief, integraal en multi-disciplinair. Dus het vak is leuker en interessanter dan ooit.
‘Tegelijkertijd bestaat er al jaren een kloof tussen de meer strategische business wereld en de conceptuele creatieve wereld. Het is de grote uitdaging voor de creatieve industrie om het ‘creatief product’ beter op de strategische business wereld te laten aan te sluiten. Ik ga proberen hieraan met mijn achtergrond een bijdrage te leveren.’
4.Waar ben je het meest trots op wat Project X betreft?
‘Dat we als één van de eerste in onze soort al die jaren een commercieel gezond bedrijf zijn geweest en dat er inmiddels redelijk veel bedrijfjes zijn die ongeveer hetzelfde doen. In die zin hebben we toch een beetje ‘school gemaakt’.
‘Op het flinke aantal trouwe klanten die steeds weer met nieuwe projecten aankloppen.
Dat we steeds hebben kunnen werken volgens het Ben & Jerry’s motto op onze muur: if it ain’t fun, why do it?
‘Dat we samen met onze klanten behoorlijk wat nieuwe merk en marketingconcepten hebben kunnen introduceren die hun bestaansrecht bewezen hebben zoals bijvoorbeeld NS. Tijd voor Lezen, het Bijcard programma van de Bijenkorf, Younique van Robeco, Remia. Altijd een Feest en het Volkswagen Inclusief programma.
‘Dat we onze visie ‘marketing is ondernemerschap’ niet alleen met de mond hebben beleden maar dat we ook, met wisselend succes, tijd en geld hebben geïnvesteerd in mooie leerzame eigen ondernemingen zoals bijvoorbeeld BekPek, IZI Wash It en MSG_’
5.heeft de crisis nog iets te maken met deze overstap? (maw: gaat het wel goed met projectx?)
‘Nee de crisis heeft er niets mee te maken. Project X is als netwerk organisatie lean & mean en dus crisisbestendig.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!