Unilever, Campina en Friesland Foods komen met 'gezond-logo'

De persconferentie vindt op dit moment plaats (half een), maar de Volkskrant wist het vanochtend al te melden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Drie bedrijven introduceren vandaag een gezondheidslogo voor voedingsmiddelen, het 'ik kies bewust'-logo.

Het lichtblauwe merkteken geeft aan dat er in het product niet te veel ongezonde ingrediënten zitten zoals verzadigde vetten, suiker en zout. Unilever, Campina en Friesland Foods komen binnenkort met de eerste producten.

Fabrikanten overspoelen de consument met voedingsmiddelen die goed zouden zijn voor de gezondheid of overgewicht voorkomen. Het 'ik kies bewust'-logo moet helpen bij kopen van producten. De initiatiefnemers bieden hun logo vandaag aan aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid.

Een commissie van voedingsdeskundigen beoordeelt of een product in aanmerking komt voor het logo. Dat gebeurt in eerste instantie op basis van aanwezig verzadigd vet, transvet, zout en suiker.

Onder auspiciën van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is de afgelopen maanden vergeefs geprobeerd richtlijnen voor een gezond-logo te ontwikkelen. Niet alle aangesloten bedrijfstakken wilden zich voegen aan opgestelde criteria.

De drie bedrijven verwachten dat meer producenten en winkelketens zich in de toekomst zullen aansluiten bij hun bewust-logo.

De Consumentenbond, het Voedingscentrum en onafhankelijke voedingswetenschappers reageren positief. Het logo zou wel uit moeten gaan van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, zegt voedingshoogleraar Frans Kok van Wageningen Universiteit. Nu zijn dat 'te ruime internationale richtlijnen'.

'Zouden die criteria van de Gezondheidsraad worden gehanteerd dan vallen diverse producten uit de boot', zegt Kok. 'Economische motieven prevaleren nog te veel boven gezondheidskundige.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie