Drie bedrijven introduceren vandaag een gezondheidslogo voor voedingsmiddelen, het 'ik kies bewust'-logo.
Het lichtblauwe merkteken geeft aan dat er in het product niet te veel ongezonde ingrediënten zitten zoals verzadigde vetten, suiker en zout. Unilever, Campina en Friesland Foods komen binnenkort met de eerste producten.
Fabrikanten overspoelen de consument met voedingsmiddelen die goed zouden zijn voor de gezondheid of overgewicht voorkomen. Het 'ik kies bewust'-logo moet helpen bij kopen van producten. De initiatiefnemers bieden hun logo vandaag aan aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid.
Een commissie van voedingsdeskundigen beoordeelt of een product in aanmerking komt voor het logo. Dat gebeurt in eerste instantie op basis van aanwezig verzadigd vet, transvet, zout en suiker.
Onder auspiciën van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is de afgelopen maanden vergeefs geprobeerd richtlijnen voor een gezond-logo te ontwikkelen. Niet alle aangesloten bedrijfstakken wilden zich voegen aan opgestelde criteria.
De drie bedrijven verwachten dat meer producenten en winkelketens zich in de toekomst zullen aansluiten bij hun bewust-logo.
De Consumentenbond, het Voedingscentrum en onafhankelijke voedingswetenschappers reageren positief. Het logo zou wel uit moeten gaan van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, zegt voedingshoogleraar Frans Kok van Wageningen Universiteit. Nu zijn dat 'te ruime internationale richtlijnen'.
'Zouden die criteria van de Gezondheidsraad worden gehanteerd dan vallen diverse producten uit de boot', zegt Kok. 'Economische motieven prevaleren nog te veel boven gezondheidskundige.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!