Thuiswinkel.org ziet online bestedingen verschuiven naar diensten

Ook eerste kwartaal van 2015 weer sterke toename in online aankopen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het aantal aankooptransacties steeg van 30 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar, naar 35,6 miljoen (+19%) in dezelfde periode dit jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.



De online transacties in het eerste kwartaal vertegenwoordigen een waarde van € 4,4 miljard, eveneens een sterke toename (+16%) ten opzichte van € 3,8 miljard in dezelfde periode vorig jaar.  In Q1 2015 deed 78% van de Nederlanders (15 jaar en ouder), één of meerdere aankopen online, een toename met 4% gestegen ten opzichte van Q1 2014.

Hoewel productaankopen goed zijn voor het merendeel (80%) van het aantal online aankopen, is de grootste groei zichtbaar binnen aankopen van diensten. Ten opzichte van Q1 2014 is het aantal online aankopen van diensten met maar liefst 28% gegroeid. Dit in vergelijking tot het aantal aankopen van producten dat met 16% is gegroeid.



In bestedingen liggen de verhoudingen zichtbaar anders. Van de € 4,4 miljard die consumenten online besteedden, gaat 55% naar aankopen van diensten en 45% naar aankopen van producten. In bestedingen laten producten juist een sterkere groei zien dan diensten, maar de verschillen in groeicijfers zijn hier minder groot. Zo groeien de online bestedingen aan producten in Q1 2015 met 17% ten opzichte van Q1 2014, terwijl de markt voor diensten een groei van 15% laat zien.

Grootste groei in speelgoed en event tickets

De segmenten speelgoed en tickets voor attracties en evenementen laten de grootste groei zien. De online bestedingen aan speelgoed zijn in Q1 2015 gegroeid met 40% tot € 37,6 miljoen. Aan tickets voor attracties en evenementen besteedden Nederlandse consumenten 33% meer dan in Q1 2014.

In absolute zin zijn de segmenten pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties de grootste drivers achter de groei van de totale online consumentenbestedingen. Deze segmenten zijn samen verantwoordelijk voor € 1,6 miljard aan online bestedingen. Dit komt neer op 38% van alle online bestedingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie