Talpa-eigenaar John de Mol ziet 'grote betekenis van het ANP voor alle mediabedrijven in Nederland' en daarmee voor het journalistieke landschap.
'Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt. Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.'
Het was de afgelopen jaren al duidelijk dat John de Mol op zoek was naar een nieuwstak. De acquisitie van Telegraaf Media Groep mislukte, naar NU.nl werd naar verluidt ook gekeken.
'ANP gaat niet veranderen'
Met de verkoop komt er voor de Vereniging Veronica een eind aan haar betrokkenheid bij het ANP.
Yoeri Albrecht, voorzitter van Vereniging Veronica zegt dat het ANP niet gaat veranderen. 'Het ANP heeft meerdere eigenaren gehad in zijn 84-jarig bestaan. Eerst was het bedrijf in handen van de uitgevers, vervolgens eigendom van private equity en de afgelopen acht jaar was Veronica de eigenaar. Veronica heeft bewust het ANP uit de private equity hoek losgemaakt om het voortbestaan te waarborgen. Met al die wisselingen is de essentie van het ANP niet veranderd. Dat zal ook nu niet gebeuren. Het ANP heeft laten zien dat het goed kan opereren bij wisselende eigenaren en bij de verkoop is de onafhankelijkheid van het persbureau geborgd door het verankeren van het redactiestatuut en het respecteren van de redactieraad.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!