Dat blijkt uit een onderzoek van het wervings- en selectiebureau Matchone, dat is gehouden onder 520 laatstejaars studenten van diverse studierichtingen in alle universiteitssteden. Voor ruim de helft (52%) van de respondenten zijn personeelsadvertenties in dagbladen en doelgroep-tijdschriften als Intermediair, Carp en ON de belangrijkste informatiebron. Voor 20% begint de zoektocht op internet en 46% is bekend met arbeidsmarktsites of vacaturebanken. Gemiddeld bezoeken zijn deze sites één keer per maand. Een kwart van de ondervraagden stapt naar een wervings- en selectiebureau. Dit gegeven is voor Matchone aanleiding om te concluderen “dat starters een persoonlijke advies belangrijk vinden”.
Wanneer de studenten op zoek gaan naar een werkgever, is voor 51% de functie-inhoud doorslaggevend. Daarna volgen bedrijfscultuur (32%) en salaris en arbeidsvoorwaarden (27%). Aspecten als ‘imago’ en ‘internationaal karakter’ zijn voor de studenten van ondergeschikt belang bij de keuze van een werkgever. Bovenaan het lijstje met interessante startfuncties staat trainee, vooral bij studenten Economie en Human Resources management.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!