Millennials kijken geen televisie. Dat wil er bij de politiek en de netmanagers, verantwoordelijk voor de publieke omroep, nog niet in. Maar de kijkcijfers liegen niet. Nederland 3 bereikt overdag nog kinderen. Maar ’s avonds schuift het bejaardenhuis aan. Bakkie koffie erbij.
En niemand die iets aan de wegblijvende tienerkijker kan veranderen. Ook de nieuwe netmanager niet. Als jongeren al zouden overwegen om ’s avonds lineair televisie te gaan kijken (wat ze niet doen), dan schrikt de programmering af. Arie Boomsma en Patrick Lodiers zijn de boegbeelden. Heeft ooit iemand aan jongeren gevraagd wat ze denken als ze die twee zien? Dat zijn – with all due respect – inmiddels morsige, oudere ooms.
Het budget van Nederland 3 is ondanks de recente bezuinigingen nog altijd astronomisch. Met dat geld zou je op Youtube – waar millennials dus wél rondhangen – de wereld kunnen winnen. Jongeren abonneren zich (gratis uiteraard) op tientallen, vaak honderden channels op Youtube. Zorg als NPO3 dat je daar bent. En dan niet op de halfslachtige manier zoals nu producenten en omroepmensen programmabrokjes op onlogische wijze parkeren op Youtube.
Dan nu… het stappenplan voor de publieke omroep-bazen:
- Kondig aan dat NPO3 vanaf morgen is verhuisd. Naar Youtube.
- Leg alle huidige programmaleveranciers (omroepen en producenten) uit dat episodes van 25 of 45 minuten niet langer noodzakelijk zijn.
- Vertel dat je minimaal honderd jongerenkanalen gaat openen.
- Geef aan dat het budget per maand per kanaal maximaal 10.000 euro is en vaak minder (dus geen 30.000 euro per aflevering)
- Vertel dat het ten strengste verboden is om iets te gaan maken wat er al in honderdvoud is (dus beautykanalen, opvoedformats e.d. vallen af). Focus op publieke taken.
- Makers en presentatoren mogen niet ouder zijn dan 25 jaar. En daar wordt niet aan getornd, Sophie Hilbrand, Filemon Wesselink en Patrick Lodiers.
- Wees niet bezorgd over je rol als NPO. Je kunt prima NPO zijn/spelen binnen Youtube.
Op dit moment heeft de jongere kijker afscheid genomen van de NPO. Deze jongeren terugvinden in de lineaire omgeving van Nederland 3 is kansloos.
Het eindresultaat van de overstap zal zijn dat jongeren weer in contact komen met de publieke omroep. In een omgeving waar ze toch al rondhangen. En ja, beste STER, de exploitatie doe je als NPO dus samen met Youtube. Maar is dat erg? Inderdaad, nee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!