Het is dit jaar precies 50 jaar geleden dat ‘Marketing Management’ van Philip Kotler verscheen. Een baanbrekend boek dat tot de dag van vandaag invloed heeft op ons marketingdenken. Sinds 1967 hebben tal van auteurs vele nuttige en nog veel meer nutteloze boeken over ons vakgebied gepubliceerd.
Van slechts een klein aantal auteurs kan gezegd worden dat ze echt fundamenteel vernieuwend zijn geweest. Wie zijn dat? Michael Porter, Igor Ansoff, David Aaker, Ries & Trout en Byron Sharp. Dankzij het verschijnen van ‘Customers The Day After Tomorrow’ komt er wat mij betreft een man bij in dit illustere rijtje: Steven van Belleghem.
Wat maakt dit boek nu zo waardevol?
Allereerst schetst Steven van Belleghem op een heerlijk toegankelijke wijze de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de afgelopen jaren en trekt vervolgens de lijn door naar de toekomst. Hij toont de impact van deze ontwikkelingen op het marketingvakgebied aan met tal van aansprekende voorbeelden.
Die voorbeelden komen (geheel anders dan bij de vele Amerikaanse auteurs) uit alle werelddelen. De eerste hoofdstukken lezen als een spannend jongensboek, waarbij Steven duidelijk maakt welke ontwikkelingen het belangrijkst zijn: de beschikbaarheid van een enorme hoeveelheid data, de mogelijkheden van Artificial Intelligence om daar ook daadwerkelijk iets me te doen en de nieuwe interfaces om vervolgens met iedere de consument ‘persoonlijk’ te communiceren.
Tegelijk wijst hij er op dat het niet de veranderende technologie is die tot disruptie zal leiden, maar het veranderende gedrag van de consument. Het denken vanuit de consument staat gelukkig centraal in van Belleghem’s denken. Wat dat betreft is er in de vijftig jaar na het verschijnen van ‘Marketing Management’ aan het fundament van ons vakgebied gelukkig niets veranderd.
Wat is wel aan het veranderen? De snelheid van de technologische ontwikkelingen en de impact daarvan op het consumentengedrag. De toptechbedrijven in de wereld zullen volop gebruik maken van de nieuwe technologieën om daarmee de kwaliteit van hun dienstverlening ingrijpend te verbeteren . De consument raakt daar snel aan gewend en zal zijn kwaliteitseisen (fors) verhogen. Gevolg: ‘gewone bedrijven’ kunnen alleen met behulp van ingrijpende innovaties de komende 10 jaar overleven.
‘Day after tomorrow’ model
Het wijzen op bovenstaande ontwikkelingen maakt het boek nog niet baanbrekend. Er zijn voldoende andere auteurs die met deze boodschap komen. Baanbrekend wordt het boek dankzij het tweede deel. Aan de hand van het ‘Day after tomorrow’-model maakt de auteur duidelijk welke stappen bedrijven moeten zetten om de kwaliteit van hun dienstverlening ingrijpend te verbeteren.
Verwacht van het model geen eenvoudige of pasklare oplossingen. Daarvoor zijn de ontwikkelingen te complex. Maar het model maakt wel duidelijk welke ingrijpende stappen bedrijven moeten zetten om over 5 a 10 jaar nog te bestaan. Een ieder die (mede) verantwoordelijk is voor het beleid van een organisatie moet het boek dan ook lezen. En vervolgens actie ondernemen voordat het te laat is...
Het boek verschijnt overigens pas in oktober, maar u kunt het wel alvast bestellen op Adfoshop.nl.
Op maandag 2 oktober presenteert Steven van Belleghem zijn Customer experience model tijdens het SRM evenement Marketing - The day after tomorrow. In hotel De Bilderberg in Oosterbeek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!