Unilever maakte gisteren bekend dat zij zich verdere beperkingen op zal leggen in het maken van reclame, gericht op kinderen tussen zes en twaalf jaar, voor producten die niet voldoen aan eigen geformuleerde criteria...
De Consumentenbond.' en de Hartstichting stellen in een brandbrief aan het kabinet voor om reclame voor snoep, snacks en frisdrank te verbieden tussen 7 uur en 21 uur?
Zij wijzen op stapels onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen dikker zijn naarmate ze meer in aanraking komen met reclame voor deze producten. De voedingsindustrie ontkent dit verband en wijst op het reclameverbod in Zweden terwijl Zweedse kinderen de dikste in Europa zijn?.
Het regeerakkoord voorziet al wel in een verbod op tv-reclame voor tabak en alcohol tot 21 uur. Daar zijn we qua beleid dus al 'iets verder' mee. En? helpt het? Minister Ter horst weet het wel. De jeugd drinkt exorbitante hoeveelheden alcohol ondanks reclameverboden. Zij wil drankverkoop aan jongeren drastisch inperken, dus weg met alcohol in de schappen van de supermarkt!
Een voorbode voor de schappen met snoep, want tussen 7 en 21 uur staan verwende kindertjes kraaiend van plezier te graaien in de overvolle schappen met aanlokkelijk Spongebob lekkers.
Bron: Het Financieele Dagblad / De Volkskrant Margreet Vermeulen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!