door Bart Luppes
Het komt wel eens voor dat ik aan het lunchen of borrelen ben met mensen die minstens een jaar of tien ouder zijn dan ik. Op de een of andere manier mondt zo’n gesprek steeds vaker uit in een kort Snapchat-symposium van mijn kant.
Want, laten we wel wezen:
Wat is dat nou voor app?
Wat moeten we daar mee?
Hoe werkt dat snepsjet nou?
Wat is daar leuk aan?
Logische vragen van oude mensen voor wie Snapchat net even te vroeg komt. Als u met dezelfde vragen zit is de kans groot dat ook u een 30 plusser bent. Want dat is oud, ja. Is dat erg? Nee, dat is niet erg. Er is een hoop te leren en dat kan zolang je openstaat voor de verschillen tussen Snapchat en ‘de rest’: Facebook, Twitter en Instagram.
Op die kanalen hebben we geleerd, dat het om kwaliteit draait. Om eindeloos tweaken van copy, van de visual. Snapchat heeft daar een broertje dood aan.
Weet je wat het leuke is van Snapchat? Je mag als merk (en als mens) buiten de lijntjes kleuren. Je mag de teugels laten vieren. Grapjes maken die op de andere sociale media eigenlijk niet kunnen. Snapchat is grappig, snel en vooral niet perfect. Dat is juist het leuke, daar ligt de kracht.
Niemand volgt een account waarop kale foto’s van saaie producten worden gepost. Dat is niet leuk, hoort niet. Op Snapchat zitten we om vermaakt te worden. En rap een beetje. Een van de mooiste voorbeelden is het account van LACMA (Los Angeles County Museum of Art), een museum met schilderijen en beelden en blijkbaar iemand in dienst die een geweldige kijk heeft op Snapchat en hoe je jongeren enthousiasmeert voor iets sufs als kunst. Klik en lach.
Nu ga ik iets onlogisch doen: mijn bovenstaande woorden (deels) ontkrachten.
Eerder deze maand verzorgde Snaplabs de Snapchat-kick off van het Foot Locker EU-account (footlocker.eu). Op een event waar de nieuwste trends werden gepresenteerd, vulden we het Foot Locker-verhaal met takeovers van dj MistaJam, sneak previews van de nieuwste Nikes en snaps rond de NBA-wedstrijd Toronto Raptors versus Orlando Magic.
Gaaf materiaal. Snapwaardig met hier en daar een emoji, een tekeningetje, MitsaJam die liep te ouwehoeren. Het paste precies in de doelgroep van (met name) tieners die van sneakers houden.
En welke snaps waren het meest engaging? De simpele foto’s. Geen gedoe, gewoon een foto van gewoon een nieuwe sneaker. Dat leefde. Dat wilden onze volgers zien. Het leverde ons tientallen screenshots en vragen (‘Where can i get this???’) op.
Ook mooi: de honderden snaps die we ontvingen met foto’s van sneakers, met ‘I <3 u Foot Locker’ en verdere lofzangen. We vroegen er niet om, maar kregen ze wel. Engagement dood? Niet op Snapchat.
Bart Luppes is Content & Community Manager en lid van het Snaplabs-Team van Social Embassy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!