SMA en VAI keuren oprichtingsplannen FNLI goed

De Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie VAI en de Stichting Merkartikel (SMA) hebben onlangs de plannen tot oprichting van de FNLI, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, goedgekeurd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De achterban van de Stichting Merkartikel (SMA) heeft zich op 16 juni jl. in een buitengewone vergadering van aangeslotenen unaniem geschaard achter de bestuursvoorstellen, terwijl ook het VAI-bestuur onlangs unaniem zijn goedkeuring aan de plannen heeft verleend.
Alle seinen staan dus op groen om in het najaar daadwerkelijk over te gaan tot de oprichting van de FNLI. De laatste voorbereidende werkzaamheden worden in de zomer afgerond. De nieuwe organisatie bundelt de krachten van branchekoepel VAI en SMA in een nieuwe koepel van branches en bedrijven in de levensmiddelensector (zowel food als non-food).

De FNLI wil hét erkende en zichtbare platform van de levensmiddelensector zijn, zowel spreekbuis als aanspreekpunt, voor overheid, politiek, NGO’s, handelspartners en de media in Nederland. Zij wil dat bereiken door ‘proactief te opereren en een efficiënte organisatiestructuur die gericht is op samenwerking en synergie met en tussen brancheorganisaties en bedrijven’.
Volgens SMA-voorzitter Erik Korthals Altes vragen huidige ontwikkelingen als internationalisering, concentratie en de veranderende wensen van consument en maatschappij om een eenduidige structuur voor belangenbehartiging en heldere en krachtige communicatie van de totale levensmiddelenbranche.
'De huidige structuur van de belangenbehartiging aan producentenzijde vinden we te complex, te gefragmenteerd en te veel aan individuele belangen en branches gebonden', aldus de voorzitter. 'Dit gaat ten koste van een effectieve en slagvaardige besluitvorming en de kwaliteit van de externe contacten.'

VAI-voorzitter Frans Tummers beschouwt een bundeling van de bij de VAI en de branches aanwezige expertise over voedselveiligheid, producten, wetgeving en voeding, zowel nationaal als binnen de steeds belangrijker wordende internationale omgeving (met name de EU), met de specifieke kennis en ervaring van de SMA (bijvoorbeeld op het gebied van samenwerking met de handel, de supply chain en verpakkingen) als een aanmerkelijkeversterking van de belangenbehartiging van de levensmiddelensector.
Stichting Merkartikel (SMA) vertegenwoordigt de A-merkfabrikanten van dagelijkse consumptie- en gebruiksartikelen (fast moving consumer goods).
De Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie VAI is een autonoom opererende organisatie van de werkgeversvereniging VNO-NCW en behartigt een aantal gemeenschappelijke belangen van en fungeert als overlegorgaan voor de aangesloten branche-organisaties en bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie