In de jaarlijkse CMO Survey (van Duke University, The American Marketing Association (AMA) en Deloitte) wordt sinds 2009 gekeken naar wat bedrijven aan socialemediamarketing uitgeven en wat de verwachting is voor over vijf jaar.
In de afgelopen zeven jaar zijn de socialemedia-uitgaven met 234 procent gestegen. In 2009 namen ze 3,5 procent van het marketingbudget voor hun rekening, in 2016 is dat 11,7 procent.
De groei laat zien dat bedrijven nieuwe marketingstrategietools belangrijk vinden.
Maar tegelijkertijd laten de cijfers zien dat het percentage in 2016 lager is dan wat marketeers vijf jaar geleden in het onderzoek voorspelden: 17,5 procent.
Vier redenen
Hiervoor zijn vier mogelijke redenen voor.
1. Vijf jaar geleden was er sprake van een socialemediahype en waren bedrijven wellicht bang om achter te blijven als ze keken naar wat andere bedrijven al uitgaven. Maar de hype ebde weg.
2. Het uitblijven van het effect van de inzet van sociale media. Het kan zijn dat consumenten overvoerd zijn of het niet eens zijn met de aanwezigheid van het bedrijf in sociale media.
3. Ook een mogelijkheid is dat het budget voor sociale media niet meer alleen uit het marketingpotje komt. Naarmate sociale media meer een strategische tool worden, kan het goed zijn dat het bekostigd wordt vanuit een ander deel van het bedrijf.
4. De vierde reden, en volgens de onderzoekers de meest dwingende, is dat bedrijven niet in staat zijn sociale media goed in te zetten, met als gevolg dat ROI achterblijft bij de verwachtingen en het budget daarom wordt verlaagd.
Wil je succesvol zijn in socialemediamarketing, dan dien je een goede connectie met de consument te hebben en ervoor te zorgen dat het bedrijf zich aanpast aan de nieuwe vorm van klantcontact.
Niet in staat
44,1 procent van de ondervraagde bedrijven zegt dat ze niet in staat zijn de impact van de uitgaven helder te krijgen en goede klantinformatie via sociale media te geven. Ook worden de verkoopkanalen op sociale media niet goed ingezet.
Slechts 4,6 procent van de ondervraagde bedrijven zegt dat sociale media in grote mate bijdragen aan de prestatie van het bedrijf.