Premium

Sjuul Paradijs wordt storyteller

Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer beginnen een mediabedrijf en presenteren vandaag een boek met de titel ‘Ga Uitgeven. Een staatsgreep in de media.’ Storytelling is een van de diensten die ze gaan aanbieden.

Oud-hoofdredacteur van De Telegraaf Sjuul Paradijs (foto rechts) en Jan-Kees Emmer, voormalig digitaal hoofdredacteur van De Telegraaf, hebben elkaar weer gevonden in een nieuw bedrijf dat ze Paradijs & Emmer Trusted Media noemen. 

In de bar van het Amsterdamse Hilton Hotel vertellen ze een dag voor de presentatie van hun nieuwe bedrijf en het dat ze ter gelegenheid van de lancering uitgeven. Nog niet zo lang geleden waren ze onderdeel van een traditioneel mediabedrijf, Telegraaf Media Groep. Nu beschrijven ze in hun boek dat dergelijke klassieke mediabedrijven het steeds zwaarder hebben omdat de bekende inkomstenstromen van vroeger, de lezer (of abonnee) en de adverteerder wegvallen. 
Paradijs en Emmer voorspellen dat de positie van klassieke uitgeverijen en mediabedrijven zwaar onder druk komt te staan als gevolg van de sterke opkomst van de sociale media. Daar hoef je geen voorspeller te zijn, want dat is toch eigenlijk al het geval? Emmer: ‘Ja, dat is een beweging die in gang is gezet, maar wij zien ook dat die beweging zich aan het versnellen is.’

Iedereen uitgever
Hun boodschap is: iedereen wordt uitgever. Paradijs: ‘Of het nu merken, sportclubs of overheden zijn: Ieder richt zijn eigen mediakanalen op. Je hoeft niet meer langs de klassieke media om je boodschap aan de rest van de wereld te vertellen. Straks hebben we gewoon VVD TV of PvdA TV.’
Daarbij vallen slachtoffers, zegt Paradijs. ‘Je ziet een voortdurende verschrompeling bij nieuwsmedia. Vrij Nederland wordt een maandblad, Elsevier staat te koop. Veel nieuwsmedia gaan ook van informeren naar entertainen, om de inkomstenstromen op gang te houden. De journalistiek staat daardoor verschrikkelijk onder druk. De campagnes vallen weg omdat organisaties en merken het zelf gaan doen. Lezers vinden journalistiek best belangrijk, maar willen er niet meer voor betalen. Op een gegeven moment houdt het op.’

Enerzijds heeft de (onafhankelijke) journalistiek het zwaar te verduren, anderzijds hebben instellingen, merken en bedrijven die hun verhaal via eigen kanalen willen vertellen moeite om de consument te mobiliseren en activeren. Die twee bewegingen willen Paradijs en Emmer nu aan elkaar koppelen. Emmer: ‘Je moet bij ons niet zijn voor lead generation, maar authentieke storytelling. En die storytelling kan het beste gedaan worden met behulp van journalisten. Er is dus nog hoop voor de journalistiek. Alleen zij kunnen aanraakbare en prikkelende content maken. Wij snappen dat.’
Paradijs noemt als voorbeeld Jyske Bank, een van de grotere banken uit Denemarken. ‘Die zijn zelf met een videokanaal begonnen, bijna een soort RTL Z. Ze hebben daarvoor journalisten in dienst genomen.’ 

Reputatiemanagement
Wat de twee dus concreet willen doen: de verhalen achter bedrijven ontginnen, op basis van een ‘quick scan’ een communicatieplan maken en een newsroom opzetten. Daar worden de afgesproken verhalen geproduceerd en volgens afspraak ‘weggezet’ in de vorm die daar het beste bij past. 
En heeft een merk of instelling dit op orde, dan hoef je ook niet bang te zijn voor een crisis. ‘Je hebt je verhaal namelijk op een eerlijke open manier verteld’, zegt Emmer. Maar Trusted Media kan een bedrijf ook terzijde staan in reputatiemanagement. 

Heeft Paradijs & Emmer Trusted Media al klanten? ‘We hebben veel contacten’, luidt het antwoord van Emmer. ‘En we vertrouwen erop dat we snel een aantal partijen aan ons zullen binden.’ 

Tot slot: hebben Paradijs en Emmer de beweging die ze hierboven hebben beschreven niet gezien tijdens hun hoofdredacteurschap van De Telegraaf? Paradijs lachend: ‘Ik heb er sinds mijn vertrek bij De Telegraaf een half jaar heel goed over kunnen nadenken, hè?’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie