Shirt Barcelona blijft reclamevrij, voorlopig...

Ik heb daar toch wel grote sympathie voor. Een voetbalclub die niet buigt voor het grote geld (de club is natuurlijk toch al rijk), maar bijzonder is het wel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

'Het shirt van zal geen commercieel merk dragen, de beslissing staat vast.'

Dat zei de Spaanse voorzitter van Barcelona, Joan Laporta, op de Spaanse radiozender RAC-1. Zo blijft de Spaanse landskampioen, die volgende week de finale van de Champions League speelt tegen de Engelse voetbalclub Arsenal, als een van de weinige Europese topclubs spelen zonder shirtsponsor.

In haar 107-jarige bestaan heeft voetbalclub Barcelona nog nooit een shirtsponsor gehad. Traditie speelt een belangrijke rol in de beslissing van voorzitter Joan Laporta.

Maar daarnaast, zo meldt de Belgische krant , is in het besluit toch vooral het financiële en commerciële plaatje van doorslaggevend belang, zo geeft Laporta toe. Het hoofd van de marketing van de club, Esteve Calzada, maakte eerder in een interview met het sportmagazine Sportbusiness duidelijk dat de bestuursleden zeker niet afkerig staan tegenover een grote shirtsponsor. Volgens Calzade is het op termijn zelfs nodig dat de club een shirtsponsor aantrekt, als Barcelona wil blijven meedraaien met de Europese voetbalgrootmachten.

Maar Calzade liet ook optekenen dat de club financieel zeer veeleisend is en dat de mogelijke geldschieter moet passen in het 'zeer aantrekkelijke' profiel van de club.

Er zijn al onderhandelingen geweest met mogelijke geldschieters. Zo werd eerder dit seizoen het Oostenrijkse internetgokkantoor BetandWin genoemd als kandidaat, maar de onderhandelingen sprongen af. Aan het einde van vorig seizoen had de Catalaanse club contacten met de Chinese overheid om een sponsordeal af te sluiten. Doel was gedurende drie jaar reclame te maken voor de Olympische Spelen van 2008 in China.
Op de shirts van Barcelona zou 'Peking' moeten staan, om dan na afloop van de Olympische Spelen reclame te maken voor de Aziatische Spelen van 2010. Het bedrag van 20 miljoen per jaar voor een vijfjarig contract werd genoemd, maar de deal is nooit afgerond.

Volgens de Tijd is het dus gewoon prijsopdrijving. Een nieuwe recordsom shirtsponsoring in het voetbal kan dus verwacht worden, aldus de krant. Het record staat op naam van de Italiaanse voetbalclub Juventus, dat een deal heeft afgesloten met de Libische oliemaatschappij Tamoil. Een bedrag van 110 miljoen euro werd neergeteld voor een contract van vijf jaar.

De vraag blijft hoelang de blauw-rode traditie in het strepenpatroon van het shirt nog stand zal houden. De club haalt volgens de 'Money League' van Deloitte & Touch een zesde stek in de ranking van de rijkste clubs, met 207,9 miljoen euro aan inkomsten, waarvan de club 62,8 miljoen euro haalt uit commerciële activiteiten. Dat laatste kan en moet nog omhoog, verwacht de krant.

Jammer. Je zou bijna kunnen dromen van een shirtsponsor, die wel betaalt, maar er geen gebruik van maakt. "Deze sponsor mag op het shirt van Barcelona staan, maar doet dat niet". Gewoon uit piëteit met alle fans én de rijke traditie.

Zou toch geweldig zijn?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie