Met drie pakken ongeadresseerde DM en een aantal huis-aan-huis bladen had ik het wel gezien.
Dit onderzoek is natuurlijk niet representatief, maar het is al maanden zo dat er wekelijks folders, flyers en huis-aan-huis bladen op de mat vallen van dezelfde boodschappers, meestal grootgrutters, meubelzaken, DHZ giganten, kledingaanbieders, warenhuizen en dergelijk. Het zegt in ieder geval voldoende over de geringe waardering voor ongeadresseerde post en adverteren in huis-aan-huis bladen door lokale adverteerders. Onterecht.
DM en adverteren zijn in vergelijking met marketing via internet duurder, maar het werkt wel. Zeker als die kanalen cross mediaal worden ingezet. DM en adverteren in bladen kunnen beter, effectiever en efficiënter als de kracht van scan-apps (QR codes of Augmented Reality) worden benut.
Het zal wel aan de financiële nood liggen bij het MKB of de formidabele voorliefde voor digitaal en social, omdat het ogenschijnlijk niets kost. Het papieren reclame-of promotie materiaal is duurder maar heeft meer dan gewone potentie om consumenten (terug) naar de ‘winkel’ te trekken. Het rapport "Hoe krijg ik mijn winkel vol" van Richard van Hoorn dat uitgevoerd werd in opdracht van Grafivisie toont dat proefondervindelijk aan.
Cross mediaal toepassen van reclame-of promotie-uitingen heeft dus bewezen effect, ook voor MKB ondernemers. Veel meer bereik halen met minder kosten is door gebruik te maken van, aan internet gekoppelde traditionele print media, zelfs met een afgeslankt budget, goed te doen en levert veel meer op dan algemeen wordt aangenomen.
De mobiele component wordt ook voor traditionele makers- en verspreiders van content belangrijker. Simpelweg omdat er veel toegevoegde waarde aan een papieren uiting kan worden gegeven en een call to action in DM en advertenties tot direct Sales kan leiden, ook voor ketenorganisaties.
Waarom wordt die mogelijkheid dan nog zo weinig benut?
Iedere zichzelf respecterende retailer heeft naast de stenen winkel toch ook een webshop of tenminste web presence. Waarom dan niet met een scan-app de link leggen naar een op de printuiting aansluitende pagina op internet? Zelfs pure playende webshops, die via het DM kanaal of advertenties aandacht vragen voor hun producten lijken niet te geloven in de kracht van scan-apps zoals de QR code of AR. De meeste adverteerders vestigen er de hoop op dat potentiele klanten de moeite nemen om een URL in te tikken. Die kans is klein.
Een URL is al net zo gewoon geworden als een telefoonnummer of adresregel en wordt niet meer gezien, laat staan dat een URL uitnodigt om verder te kijken. Scan-apps worden vaak lelijk gevonden, maar hebben het grote voordeel dat ze opvallen, nieuwsgierigheid opwekken en uitnodigen tot een vervolgactie. Wat wil je als adverteerder nog meer?
Dat kleinere ondernemingen de bijzondere waarde van cross media marketing met scan-apps nog niet hebben ontdekt is te begrijpen. Maar dat (met goede uitzonderingen daargelaten) grote retailers en pure web players de kansen die cross channel marketing met scan-apps bieden nog niet met beide handen hebben aangegrepen, onbegrijpelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!