SBS6 ging een procent omhoog ten opzichte van week 40 en kwam uit op 9,6. Veronica was vierde zender met een groei van 0,8 procent naar 7,1 en NET5 ging van 4,4 naar 5,3 procent. Het betekent dat de SBS-zenders samen op 22,1 procent uitkomen.
De NPO-zenders (Ster) kwamen gezamenlijk uit op 22,8 (was 24,1). Dit ondanks de EK-kwalificatiewedstrijd van Oranje tegen Kazachstan op NPO3. Met name NPO 1 verloor aandeel: van 13,9 naar 13,0.
De RTL-zenders hadden samen 35,1 (was 36,1). RTL4 bleef marktleider met 21,7 procent. Dat was iets minder dan in week 40 (22,1).
Best bekeken
Best bekeken programma van de week was weer The Voice of Holland met 988.000 kijkers. Dat is een stuk minder dan in week 40, waarschijnlijk door de interland Oranje-Kazachstan. Nieuwe Buren vinden we opnieuw op de tweede plaats met 985.000 kijkers en GTST op 3 met 870.000.
Uitgesteld kijken
Bij uitgesteld kijken is nu Expeditie Robinson (RTL5) de favoriet met 283.000 kijkers. Dat is nipt meer dan TelevizierRing-winnaar Flikken Maastricht (NPO 1) met 282.000 kijkers. Beide programma’s hebben meer kijkers dan de week ervoor. Nieuwe Buren staat weer op 3 met 209.000 kijkers. NPO2-programma Hollands Hoop scoorde goed met een vierde plaats en 191.000 kijkers.
Adformatie biedt vanaf nu wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.