Ron Vrijmoet (MobGen): 'Van responsive design naar mobile first' [Visie Mobile 2014]

Al jaren wordt het geroepen;“Dit jaar wordt hét jaar voor ‘mobiel!”. En wat blijkt …. Als het maar lang genoeg wordt geroepen, wordt het vanzelf waar! 2014 wordt hét jaar voor ‘mobiel’!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Nu smartphone penetratie boven de 75% ligt, er meer tablets worden verkocht dan computers en het internetgebruik op mobiel het desktop gebruik overstijgt, worden de digitale budget allocaties - eindelijk! - aan de nieuwe realiteit aangepast.

Dus 2014 wordt een interessant jaar voor mobiele toepassingen. Wat staat ons te wachten;

1. CRM verschuift van web naar app
Gartner signaleert het als een van de belangrijkste mobiele trends van dit moment; het gebruik van mobiele applicaties (i.p.v. web-portalen) als ‘customer-relationship’ kanaal. Waarom? Apps bieden personalisatie, locatie-relevantie, toegankelijkheid, gebruiksgemak, optimale ‘user-experience’, notificaties en data. Allemaal zaken die erg helpen als je een klant-relatie optimaal wilt onderhouden en wilt verbeteren. Daarom zullen met name retailers, banken en verzekeraars meer gaan investeren in apps als CRM tool.

2. Mobile business solutions
De tijd van de geinige marketing app is voorbij. Apps worden serieuze ‘business tools’. Niet alleen voor CRM maar ook voor het ontsluiten van ERP data of het uitrusten van je wereldwijde verkooporganisatie met de meest recente marketing materialen, prijslijsten en klanten-informatie.

3. Van ‘responsive design’ naar ‘mobile first’
Het was de standaard reactie van ieder ‘traditioneel’ digitaal bureau; “wilt U een mobiele website? Dat lossen we even op via responsive design …”.
Het gevolg; van drie kolommen op desktop naar 1 kolom en ellenlange pagina’s op een smartphone. Nu de mobiele site vaak veel meer verkeer trekt dan de ‘traditionele’ desktop site veranderd deze aanpak gelukkig snel. 2014 wordt het jaar van ‘mobile first’ user-interface design; een design dat is geoptimaliseerd voor het kleinste en daarmee meest uitdagende scherm, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van alle functionaliteiten die een specifiek device te bieden heeft.

4. Jouw omgeving als het ‘interface’
Als je een winkel in loopt weet een goede applicatie waar je bent en bereid hij zich voor op wat komen gaat; een mobiele betaling, een aanbieding op basis van eerdere aankopen of je loyaliteits programma, etc. iBeacon en andere ‘indoor positioning systems’ gaan een enorme vlucht nemen en zullen applicaties – als we het goed doen – functioneler en relevanter maken.

5. van e-commerce naar m-commerce
Wel eens geprobeerd iets online te bestellen vanaf een smartphone of tablet. Bij de meeste e-commerce partijen nog steeds geen pijnloze ervaring. Ook hier zal snel verandering in gaan komen. In combinatie met de verschuiving van CRM van web naar apps, zal ook de user-experience bij het online aankopen van producten eindelijk worden geoptimaliseerd.

Het is dus écht waar; 2014 wordt hét jaar voor ‘mobiel’!

MobileMarketing.nl 2013

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie