In ons wekelijkse Social War onderzoek meten en analyseren wij het online engagement onder meer dan 70 modemerken. De online winnaars van de afgelopen week zijn:
- Replay scoort hard met topvoetballer Neymar Jr.
- Suitsupply kleedt Ajax en verhoogt engagement
- MS Mode en het blijvende succes van het kiesmechanisme
Replay scoort enorm met “voetballer gone model”.
Superster Neymar Jr. en topmodel Alessandra Ambrosio vormen de Braziliaanse hoop in bange dagen. Replay bouwde in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen in Brazilië een campagne rond de losse heupen van dit Zuid-Amerikaanse land. Het succes van deze campage zegt veel over wat de huidige generatie aanspreekt.
Met #jeansyouhavetomovein bouwde Replay een campagne rond de bewegelijke heupen van het Braziliaanse duo. De Replay jeans-lijn is #hyperfree. Een nieuwe lijn spijkerbroeken waar je gemakkelijk in kan bewegen.
Zoals de hashtag al zegt, jeans you have to move in. En dit laten Neymar en Ambrosio dan ook zeker niet na. Maar waarom wordt Neymar Jr. online met open armen ontvangen maar blijven de likes bij Alessandra Ambrosio flink achter?
Waar Neymar Jr. op Instagram 4,031 likes en 54 comments weet binnen te slepen. Daar moet Alessandra Ambrosio het doen met slecht 10% van het aantal likes en comments van haar collega.
We zien dat de campagne voor het overgrote deel gedragen wordt door Neymar Jr. Hij is een wereldster. Maar ook benaderbaar, vrolijk en open. En juist die laatste combinatie slaat aan. Het lijkt erop dat het tijdperk van de ongenaakbare supermodellen voorbij is. Replay bouwt slim een vrolijke campagne rond voetballer Neymar Jr. en laat hem van zijn menselijke en vooral vrolijke kant zien. En dat slaat online ontzettend goed aan. Een celebrity slechts als een ‘statisch uithangbord’ gebruiken is tegenwoordig niet meer genoeg.
De huidige generatie is op zoek naar beroemdheden waar zij zich mee kunnen identificeren. Replay laat met deze campagne zien dat zij dit begrijpen, en schieten hiermee vol in de roos. De Facebook posting waarin zowel Neymar als Ambrosio een prominente rol spelen kan rekenen op veel meer likes, reacties en shares dan voorheen. Het bezorgt Replay hiermee een engagement stijging van 883%.
Suitsupply kleedt Ajax en verhoogt engagement.
Vanaf 1 juli 2016 is Suitsupply de nieuwe kledingsponsor van Ajax en pakt hiermee op Facebook groots uit. Begrijpelijk, want samenwerkingen tussen (voetbal)teams en kledingmerken blijken in het verleden en heden bijna garant te staan voor succes. Nederlands meest succesvolle voetbalclub neemt met deze stap afscheid van Oger dat al ruim een kwart eeuw de kledingsponsor van de Amsterdammers was.
De samenwerking met succesvolle voetbalteams is om meerdere redenen lucratief voor modemerken. Wereldwijd is het volkssport nummer één, dus je bent gegarandeerd van flink verhoogde aandacht voor jouw merk. De trouwe en vaak grote achterban van ‘jouw team’ zal haast als vanzelf voor jouw merk kiezen. Laten we vooral niet vergeten dat je kleding natuurlijk een stuk beter uitkomt in de brede schouders van een sexy voetballer. Maar het mooiste is natuurlijk dat het sportief succes van de club direct afstraalt op het merk dat ze dragen.
De samenwerking tussen Suitsupply en Ajax is om meerdere reden een interessante stap legt CEO Fokke de Jong op Voetbal Centraal uit: ''Net als Ajax zijn wij eigenzinnig en ambitieus. Daarbij is Ajax een merk met wereldwijd een grote naamsbekendheid. De club staat in de top drie van de meest bekende voetbal clubs in China, een markt waar wij snel groeien.''
Waarschijnlijk heeft het Nederlandse modemerk ook over de grenzen gekeken waar het kleden van succesvolle voetbalclubs al langer een vast succesnummer is. Momenteel gooit Replay online en offline hoge ogen door het succesvolle FC Barcelona te kleden. Ook Hugo Boss kleedt sinds jaar en dag het Duitse voetbal elftal, WORLD CHAMPIONS WITH STYLE.
Op meerdere vlakken zijn de voortekenen voor de aankomende samenwerking tussen Ajax en Suitsupply meer dan goed. De Facebook post waarmee Suitsupply de samenwerking aankondigt kan rekenen op 2,6K likes, 50 reacties en 30 shares. Dit zorgt voor een engagement stijging van 225%.
De vraag is natuurlijk of Suitsupply leert van het succes en de aanpak van Replay. De bovenstaande foto van een strakke en haast klinische foto van de Ajax kleedkamer met de nieuwste Suitsupply pakken voelt afstandelijk en onpersoonlijk aan. Gaat Suitsupply Ajax aanvoerder Davy Klaassen ook van zijn menselijke en vooral benaderbare kant laten zien? Het lijkt ons ontzettend interessant om samen met Suitsupply de samenwerking met Ajax nog succesvoller te maken.
MS Mode en het blijvende succes van het kiesmechanisme.
Het Nederlandse MS Mode zet net als haar concurrent Miss Etam het kiesmechanisme in. Is het toeval dat twee concurrerende Nederlandse merken beide een zelfde engagement tool inzetten? Eigenlijk niet, want in een van onze Social War rapportages schreven we hier eerder al over. Een merk als G-Star Raw brak in 2015 al engagement records met hun #tightorwide campagne.
Het mechanisme is net zo eenvoudig als doeltreffend. Iedere like, share en comment verhoogt het engagement met je achterban. Als bijkomend voordeel ga je ook nog eens het gesprek aan met je fans en ondertussen dragen zij jouw merk en boodschap uit.
Een korte blik op onze eigen campagnes laat zien dat het kiesmechanisme in meer of mindere mate onderdeel uitmaakte van veel van onze succesvolle campagnes. We ontwikkelden voor Miss Etam, Dept, JC Rags en adidas allemaal succesvolle campagnes waarin het kiesmechanisme een prominente rol speelde. Het is de combinatie van de interesse van de doelgroep en de simpele keuze die de kern van de doelgroep raakt. Iedere doelgroep vereist zijn eigen benadering en ook MS Mode lijkt dit goed in de vingers te hebben.
Ook deze keer slaat de tool weer ontzettend goed aan met 565 likes, 298 reacties en 78 shares brengt het MS Mode een engagement stijging van meer dan 165%. MS Mode bewijst het weer, durf je merk open te stellen voor je fans en je achterban doet zelf waar jij al zo lang van droomt.
Wil je meer weten over Social War? Neem dan contact met ons op via 020 – 693 3131 of richard@iizt.com.
Meer informatie kun je ook vinden op iizt.com
REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!