Energiebedrijven Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij hadden een spoedklacht ingediend tegen de campagne '… hebben we niet, scherpste tarief hebben we wel' van 100% Essent-dochter Energiedirect mist essentiële informatie, zo meldt de RCC.
In de tv-, radio-, en outdoor-campagne stelt Energiedirect zonder voorbehoud of toelichting het scherpste tarief te hebben voor de levering van energie. De Reclame Code Commissie zegt daarover onder andere:
'De in de uitingen gewekte indruk dat Energiedirect in alle gevallen de aanbieder met de laagste tarieven is, is onjuist. Omdat de gemiddelde consument door de onjuiste informatie over het bij Energiedirect te behalen prijsvoordeel ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend.'
'We zijn heel blij met de uitspraak', zegt Harald Swinkels, ceo van de Nederlandse Energie Maatschappij. 'Het leert traditionele energiebedrijven als Essent dat zij, ook via hun sub-labels, gewoon binnen de lijntjes moeten kleuren. We hadden aanvankelijk vriendelijk verzocht om de campagne aan te passen, maar daar ging Essent niet op in.'
Sjef Peeraer, directeur van Budget Energie: 'Energiedirect heeft ten onrechte beweerd dat ze het scherpste tarief heeft. Daardoor zijn er nu vele Energiedirect-klanten die denken het laagste tarief te hebben, terwijl dat niet zo is. Wij gaan ervan uit dat Energiedirect deze klanten hierover zal informeren en het verschil zal bijpassen.'
Energiedirect en Essent hebben nog niet gereageerd op de uitspraak van de codecommissie.
Update 16:20
Ronald Sutmuller, woordvoerder van Energiedirect.nl reageert op de uitspraak:
'Energiedirect.nl startte op 1 oktober een campagne met het thema "Hebben we niet, hebben we wel". Met de campagne benadrukken we onze positie als prijschallenger in de energiemarkt met onze scherpe energietarieven.'
'Enkele concurrenten hebben ons in oktober gevraagd om de campagne te staken. Wij zijn niet ingegaan op dat verzoek, maar hebben alle reclame-uitingen sinds 2 november op eigen initiatief aangepast en voorzien van een extra specificatie. We communiceren namelijk graag duidelijk en zo kunnen consumenten goed geïnformeerd hun keuze maken.'
'Deze concurrenten wilden echter een uitspraak van de Reclame Code Commissie over de oorspronkelijke, oude uitingen zonder specificatie. Uitingen die per 2 november niet meer door Energiedirect.nl worden gehanteerd. In haar uitspraak van 18 november beveelt de RCC energiedirect.nl aan om niet meer met de oorspronkelijke, oude uitingen reclame te maken. Wij bestuderen de uitspraak van de RCC.'
'Tot op heden hebben wij van consumenten geen klachten, maar voornamelijke positieve reacties ontvangen. Energiedirect.nl biedt klanten al jaren een scherp tarief en wij doen er alles aan om hen dit scherpe tarief te kunnen blijven bieden', aldus de woordvoerder.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!