Bij de verkiezing De Grootste Taalvirtuoos van Nederland is rapper Rico (Opgezwolle, Fakkelteitgroep) de grote winnaar. Ruim duizend mensen stemden door hun favoriete verse spreekwoord te liken op Facebook. De winnaar krijgt een bokaal, een prijzenpakket en eeuwige roem.
Moderne variant
Rico maakte in de ogen van taalliefhebbers de beste moderne variant op het oude spreekwoord ‘De koekoek en de sijs hebben niet dezelfde wijs’. Dat betekent zoveel als: niet iedereen praat of doet hetzelfde.
Tijd van extremen
De moraal is relevant gebleven: we leven in een tijd van extremen. Vaak begrijpen we elkaar niet goed, omdat we vanuit een andere basis denken. In plaats van direct te oordelen over elkaars gebruiken, zouden we misschien soms ook kunnen accepteren dat we nu eenmaal niet allemaal hetzelfde zijn.
Hedendaags
Rico’s variant is: Achmed en Fred dragen niet dezelfde pet. Hij vond het een leuke uitdaging om mee te doen: ‘Ik ben heel blij en vind het bijzonder dat ik deze titel heb mogen winnen. De andere spreekwoorden vond ik ook heel sterk, alleen is die van mij misschien wat meer hedendaags.’
Paarse Krokodillentranen
Aan de verkiezing hebben negen taalvirtuozen uit vijf verschillende categorieën meegedaan. Zij wisten zich te plaatsen door elk een voorronde van het spreekwoordenspel op de site van taalplatform Paarse Krokodillentranen te winnen. Hier deden onder anderen ook Thé Lau, Arie Koomen en Maartje Wortel aan mee.
Molens, schepen
Paarse Krokodillentranen doet er als taalplatform alles aan om ervoor te zorgen dat het winnende spreekwoord overal opduikt. Oprichter Laurens Bosman: ‘Veel spreekwoorden zijn honderden jaren geleden bedacht, maar nooit met de tijd meegegroeid. In deze tijd snappen we niet zo veel meer van spreekwoorden over molens, schepen en vogels. We halen ze door elkaar, of erger nog, we durven ze niet meer te gebruiken. En dat is zonde, want spreekwoorden zijn mooie metaforen, die ons dagelijks taalgebruik kleur geven. Daarom zijn we blij met dit winnende verse spreekwoord.’
De Grootste Taalvirtuoos van Nederland wordt ondersteund door Van Dale, Taalvoutjes, Today Designers, Onze Taal, Tupaia Branding, Nameshapers en Coebergh PR.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!