Van de respondenten antwoordde 71 procent dat ze zich hebben ingespannen voor verbetering van communicatie binnen het bedrijf. Dit terwijl in eenzelfde onderzoek uit 1999 slechts 37 procent deze claim deed. Volgens KnowledgePoint zijn personeelsmanagers behoedzamer met hun werknemers geworden omdat ze het zich in deze krappe arbeidsmarkt geen groot verloop kunnen permitteren. Meer overleg met werknemers over hun prestaties, over de bedrijfsdoelen en over hun plaats binnen het bedrijf geeft werknemers een waardevoller gevoel en zo kunnen ze meer plezier hebben in hun werk, meldt de onderzoeker. Als bewijs daarvoor wordt aangevoerd dat 41 procent van de vertrekkende werknemers meldt zich niet gewaardeerd te voelen. Samen met salariëring wordt dit als belangrijkste reden genoemd om een bedrijf te verlaten. Daarnaast gaf 31 procent van de ondervraagden een slechte relatie met de manager op als reden voor vertrek.
Goede interviewtechnieken bij het aannemen van personeel blijken ook een struikelblok: eenderde van de respondenten wijt leegloop aan benedenmaatse interviewtechnieken van de manager personeelszaken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!