Dat is een significante stijging ten opzichte van 2013. Dat blijkt uit de resultaten van de Media Standaard Survey 2014 (MSS) die de Stichting Kijkonderzoek (SKO) zojuist bekend heeft gemaakt. TNS-NIPO voerde het onderzoek uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: SKO, NLO en NOM. In 2014 zijn 6.349 huishoudens en 5.331 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.
De penetratie van digitale televisie blijkt minder snel te groeien dan in eerdere jaren. 84 Procent van de Nederlandse huishoudens is in 2014 voorzien van digitale tv-ontvangst. In 2013 was dit het geval bij 82 procent van de huishoudens, 76 in 2012 en 71 in 2011. De meeste huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid om digitaal tv te kijken. De totale penetratie digitale tv-ontvangst is significant gestegen in 2014, maar de groei in bezit van digitale tv lijkt zich te stabiliseren.
Harddiskrecorder
Het aantal huishoudens met een harddiskrecorder is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. Inmiddels beschikt 36 procent van de Nederlandse huishoudens over een harddisk recorder. Het aantal huishoudens in bezit van een settop-box met harddisk is ook gelijk gebleven. In 2014 daalde wel het percentage huishoudens dat in bezit is van een losse dvd-speler, video- en een dvd-recorder met harddisk.
Smartphones en tablets
De penetratie van smartphones onder Nederlanders van 13 jaar of ouder bedraagt 61 procent en die van tablets 50 procent. In beide gevallen is sprake van een significante toename. Het percentage smartphone-bezitters bedroeg in 2013 53 procent.
De stijging van het aantal tablet-bezitters gaat nog wat harder: van 40 procent in 2013 naar 50 procent in 2014. Een derde van de Nederlanders blijft in het bezit van een spelcomputer. Net zoals vorig jaar, beschikt het merendeel over een laptop (71%) of een desktop (53%). Ten opzichte van vorig jaar is de penetratie van de desktop-PC gedaald (was 57 procent in 2013).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!