Uit de cijfers blijkt dat de winstgroei in de eerste helft van 2014 wel vertraagd is. De omzet is met 5,5 procent gedaald in vergelijking met 2013: 24,1 miljard euro. Maar de nettowinst steeg naar 3 miljard euro (12 procent stijging).
In China ging het minder, maar het ging beter in Indonesië, Turkije, de Filipijnen en Zuid-Afrika. In de Verenigde Staten werd meer verkocht, maar de prijzen stonden wel onder druk.
In Europa verschilt het per land. Er is groei te zien in de Scandinavische landen, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, verbetering in Spanje en Griekenland. Maar Midden-Europa is nog niet zo sterk, dat geldt vooral voor Polen.
De grootste divisie Personal care neemt een derde van de totale omzet voor zijn rekening.
Unilever gaf eind vorig jaar aan 30 procent van het aantal merken te willen schrappen en zich vooral te richten op de grote merken, vooral bij food.
Zo verkocht het concern in mei de pastasaus- en olijfoliemerken Bertolli en Ragu, ten gunste van Knorr en Hellmans. Slim Fast is ook buiten de deur gezet.
Paul Polman over de strategie: ‘Sterke innovaties als Ben & Jerry’s Cores, geconcentreerde deo’s in Europa zorgen voor groei. Tegelijkertijd investeren we in langetermijnprogramma’s om onze merken in nieuwe landen te introduceren zoals Lifebuoy in China, Omo in Arabische landen en Clear in Japan.
Enkele successen uit de vier divisies:
Personal care
Personal care liet vanwege een 'sterk innovatieprogramma' een groei zien ondanks mindere markten.
Rexona ging goed, mede vanwege de Do:More-campagne, Dove zag de effecten de nieuwe communicatie rondom Invisible Dry en Axe kende positieve effecten vanwege de nieuwe verpakking.
De relancering van Lux in China en Zuidoost-Azië pakte positief voor het merk uit.
De nieuwe tandpasta REGENERATE Enamel Science doet het goed in het Verenigd Koningrijk.
Foods
De uitrol van de It takes a village-campagne voor Pro.Activ was een succes.
Nieuwe introducties als Gold by Flora en Bertolli with Butter (combinatie van olie en boter) om tegemoet te komen aan een bredere consumentensmaakvoorkeur, doen het goed in het Verenigd Koninkrijk
Refreshment
IJs deed het goed in het eerste half jaar van 2014. Magnum bestaat 25 jaar en vanwege een aantal marketingactiviteiten rondom dit feit en de lancering van Magnum Infinity in de VS en Indonesie groeide de omzet.
Cornette is succesvol geherlanceerd in Noord-Azië en Europa, Ben & Jerry's deed het goed vanwege de Cores-innovatie en de introductie van een kleiner formaat in Japan.
Home care
Skip is succesvol gelanceerd in Frankrijk, de Persil Dual Action-capsules in het Verenigd Koninkrijk. Omo is opnieuw op de markt gebracht in Saudi-Arabië.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!