Een vraag waar veel merken dagelijks ook mee worstelen: "Hoe ga ik het vertrouwen winnen van de klant?".
In de aanval
In de politiek lijkt het een trend om continu in de aanval en verdediging te moeten gaan in plaats van vanuit de eigen kracht uit te gaan. Met als grootste voorbeeld natuurlijk Trump en Clinton die elkaars zwakte probeerde te vinden om hier vervolgens de aanval op te openen.
Zelf ben ik nog zwevende kiezer. Er is namelijk geen enkele partij die mijn behoefte volledig invult. Toch voel ik meer dan ooit de behoefte om een stem uit te brengen.
Ik vind het daarom wel interessant om te zien welke strategie de partijen inzetten. Daarbij viel het mij op dat de oppositie van het huidige kabinet afgelopen maanden dacht de VVD pootje te kunnen lichten door de aanval te openen op de lach van Mark Rutte. De lach was zijn zwakte dachten ze. Hij werd neergezet als de persoon die problemen niet wilde zien en deze problemen alleen maar weglachte.
Van zwakte naar sterkte
Het antwoord hierop van de VVD kwam slim terug in de tv- en radio-reclame. In de campagne vroegen ze de kiezer: “wat heb je liever een optimist of een pessimist?”. Niks geen verdediging. Ze hebben de zwakte van Rutte in een klap omgedraaid naar een sterkte. Niemand durft nu meer te zeggen dat Mark Rutte te veel lacht. Want dan worden ze weggezet als de pessimist.
Toen ik deze commercial voor het eerst zag, dacht ik: "wat een ijzersterke campagne". Er is in ieder geval over nagedacht door de marketingafdeling van de VVD.
De CDA moet dat ook gezien hebben en hebben gedacht dat hier wat te halen was. Met hun radio-reclame “Papa wat is een optimist? Papa wat is een pessimist?”.
Helaas slaan ze in mijn ogen de plank hiermee mis, er zit geen CDA-gevoel bij. Terwijl ik onbewust wel aan de VVD denk als ik de reclame hoor.
Ook als merk zal je soms moeten kijken hoe je een zwakte kan omdraaien in sterk argument. Een argument dat ook dichtbij de uitstraling ligt en een stukje kwetsbaarheid toont. Zo ga je klanten en kiezers voor je winnen, daar ben ik van overtuigd.
Overigens is het jammer dat de marketingafdeling van de VVD niet allemaal hetzelfde denkpatroon hebben gehad. Zo sterk als de tv-/radio-commercial, zo zwak vind ik hun abri-campagne. Een nietszeggende keuzevraag over woorden of zinnen met de term 'kop'. Aan deze abri is kop noch staart te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!